Plutselig forstår de at de har blitt invitert til sin egen begravelse

Ny trafikkampanje går langt i få folk til å kjøre saktere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Go For Zero er en organisasjon i Frankrike, Belgia og Nederland, som jobber for å få sjåfører til å senke farten i trafikken.

Denne uka lanserte organisasjonen sin nye kampanjevideo «What if you were invited to your own funeral».

På under en uke er videoen sett over 2,5 millioner ganger på Youtube.

I videoen blir fem mennesker, som ofte kjører for fort, invitert av en venn til et arrangement.

Trygles om å kjøre saktere De er tilsynelatende helt uvitende om at dette arrangementet skal forestille deres egen begravelse.

De fem virker først ukomfortable ved å ha ankommet noens begravelse, inntil de ser sine kjære venner og familiemedlemmer ta plass på talerstoen og skjønner hva som foregår.

Se videoen øverst i saken!

Målet med kampanjen er at fartssynderne, etter å ha opplevd et glimt av det som kan bli konsekvensene ved å kjøre for fort, vil begynne å holde fartsgrensa.

Familie og venner trygler sine kjære om å kjøre saktere, før videoen avsluttes med oppfordringen: «Overtal vennene dine til å kjøre saktere før det er for sent.»

Sterke reklamer Trafikkorganisasjoner tar stadig i bruk nye virkemidler for å få folk til å forstå de alvorlige konsekvensene som kan oppstå i trafikken, om en gjør den minste lille feil bak rattet.

Tidligere i år fikk New Zealands trafikkorganisasjon mye skryt for sin nye trygg trafikk-kampanje, hvor de prøver å forhandre forholdet mellom sjåfør og hastighet.

Reklamen viser hvordan to sjåfører innser at de kommer til å kollidere - når det allerede er for sent.

Amerikanske myndigheter gjør også sitt for å få folk til å innse hvilke brutale følger det kan få om en ikke holder fokus i trafikken.

I en ny reklame viser National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) hvor galt det kan gå om man sender tekstmeldinger mens en sitter bak rattet.