Pocketpushing

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gyldendal venter i to år med å gi ut Stieg Larssons siste bok «Jenta som lekte med ilden» i pocketutgave. Foreløpig har boka solgt i 107.034 utgaver, og suget i markedet er fortsatt stort. En strid mellom forleggere og forfattere tidligere i år, resulterte i at forfatternes pocketroyalties økte fra usle fem til ti prosent. Det er likevel fortsatt i forfatternes interesse å holde hardcoverutgaven lengst mulig på markedet. Her får de 15-20 prosent av salget. - Hardcoverutgaven er den primære utgaven vi satser mest på, og det ønsker vi at det skal fortsette å være, sier forlagsdirektør Einar Ibenholt i Gyldendal.

Dette er nye toner fra forlagshold, som tidligere har vært svært ivrige med å pushe pocketutgaven tidligst mulig. I mange tilfeller er intervallet mellom hardcover og pocket nede i et halvt år, noe mange forfattere har vært frustrert over. Det er selvsagt ikke ulovlig for forlaget å melke et marked. Men vi kan bare konstatere at forlagenes prinsippløshet underbygger en enkel ideologi: For dem er bøker en vare på linje med andre forbruksvarer.