«Pokker, vi krasjer ... Dette skjer ikke!»

Uheldig cockpitløsning kombinert med alvorlige pilotfeil kan ha forårsaket Air France-styrten, der 228 omkom.

228 OMKOM: 216 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer omkom da Air Frances rute 447 styrtet i Atlanterhavet mellom Sør-Amerika og Afrika 1. juni 2009. Foto: BRASILIANSK MARINE / AFP / NTB SCANPIX
228 OMKOM: 216 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer omkom da Air Frances rute 447 styrtet i Atlanterhavet mellom Sør-Amerika og Afrika 1. juni 2009. Foto: BRASILIANSK MARINE / AFP / NTB SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): «Pokker, vi krasjer ... Dette skjer ikke!»

Disse ordene blir ytret av flystyrmann David Robert sekunder før Air Frances rute 447, på vei fra Rio de Janeiro til Paris, styrter i havet 1. juni 2009. 228 mennesker omkom, deriblant tre nordmenn og to med sterk tilknytning til Norge.

Nå, snart tre år etter styrten, er flesteparten av brikkene i etterforskningspuslespillet falt på plass, og den endelige ulykkesrapporten forventes fra den franske havarikommisjonen (BEA) om en måneds tid.

Steilet Foreløpige rapporter har allerede slått fast at minst én av de tre pilotene om bord gjorde kritiske feil, samt at fartsmålingen var ustabil på grunn av is. Den britiske avisa Telegraph antyder i dag, i en omfattende artikkel, at også utformingen av flymodellen, populære Airbus A330-203, kan ha bidratt til at flyet mistet løft (dvs. steilet) og falt 11 600 meter før det traff havoverflata.

Flyets «svarte bokser» - ferdsskriveren og taleregistratoren - ble funnet i fjor, og ut fra dataene danner det seg et temmelig klart bilde av hva som foregikk i cockpiten:

Mens kaptein Marc Dubois hvilte rutinemessig, satt styrmann David Robert og annenstyrmann Pierre-Cédric Bonin ved spakene. Omtrent midtveis mellom Sør-Amerika og Afrika støtte flyet på et tropisk tordenvær.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer