MOTORVEIER: Norske motorveier blir stadig bedre og flere strekninger har 100 km/t og 110 km/t som fartsgrense. Det fører til høye hastigheter. Her E18 ved Lysaker. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
MOTORVEIER: Norske motorveier blir stadig bedre og flere strekninger har 100 km/t og 110 km/t som fartsgrense. Det fører til høye hastigheter. Her E18 ved Lysaker. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Polakk tatt i 176 km/t. Skrekkhastighetene skremmer UP-sjefen

- Dessverre er det bare et fåtall av råkjørerne vi får tatt.

176, 180, 159.

Det er ikke høyden på tre tilfeldig utvalgte personer, det er hastigheter målt på norske veier denne helga.

Aldri kjører vi fortere enn vi gjør på sommeren. Aldri blir flere folk stoppet og aldri dør det flere i trafikken enn i sommermånedene i Norge.

Hittil i juni har ti personer mistet livet på norske veier.

Polsk turist ble fotgjenger

Det er en ganske normal måned, men i tida framover ventes det mye råkjøring på norske veier. I går, søndag, ble blant annet en polsk 19 år gammel turist fotgjenger etter en kjøretur.

Utrykningspolitiet har spesialtrente konstabler i de sivile bilene for å fange opp ulovlige forbikjøringer. Vis mer Vis mer Vis mer

Mannen ble målt til 176 kilometer i timen ved Vassbotnbrua på E18 sør for Larvik i Vestfold. Han mistet lappen på stedet for råkjøringa i 110-sonen. Normal straffereaksjon for hastigheter over 175 i 110-sone er normalt en kort fengselsstraff.

Bare timer etter ble en mann i 20-åra tatt litt lenger sør i landet, på E18 ved Storemyr i Lillesand. Han hadde 159 km/t i 100-sona og mistet lappen på stedet. Bare dagen før, på lørdag, ble en annen mann målt til 180 kilometer i timen på nøyaktig samme veistrekning.

- Flere alvorlige ulykker

Det betyr trolig en kortere fengselsstraff for sistnevnte, mens førstemann trolig slipper unna med en større bot. UP-sjef Runar Karlsen har med en gang noe å si når Dagbladet kontakter ham om sakene søndag kveld.

- Det er mye høy fart om sommeren. Det er noe av problemet med årstida. Vi har fine forhold, stadig bedre veier og flere alvorlige ulykker, sier Karlsen til Dagbladet.

For utrykningspolitiet betyr det også mer fartskontroller og på ingen måte noen rolig sommerferie.

- Vi har generelt flere førerkortbeslag enn i resten av året selv om det er ferie. Det er også mer rus, sier han.

I helga døde en mann i 20-åra etter at bilen han kjørte kom av veien på Slagnes i Møre og Romsdal natt til søndag.

Færrest ulykker på 70 år

Det var bare ulykkesbilen som var involvert i hendelsen, som fant sted rundt klokka fire natt til søndag på riksvei 61 ved Slagnes i Vanylven i Møre og Romsdal. Det ble den tiende dødsulykken denne måneden.

- Det er relativt lavt sammenliknet med tidligere år. Men samtidig er det en liten økning nå i mai og juni. Vi håper ikke det fortsetter, sier han.

106 personer omkom i dødsulykker på norske veier i fjor, mens 665 ble hardt skadd. Tallet på drepte falt med 29 fra 2016 til 2017, mens antall hardt skadde økte med 9, viser nye tall fra statistikken over veitrafikkulykker. Ikke siden 1947 har det vært et lavere antall omkomne og hardt skadde i trafikken. Da var antallet henholdsvis 94 og 640. Norge er også blant de aller mest trafikksikre landene i Europa.

- Tar ikke nok folk

Karlsen i UP synes ikke noe om de høye hastighetene UP har stoppet folk i på norske motorveier denne helga.

- Dessverre er det et fåtall vi får tatt. Mange tråkker for hardt på gassen. Nå har også ferien begynt og det er stort sett mye trafikk, sier han.

Han har spesielt et tips til deg som skal ut og farte med bil i sommer.

- Det kommer til å bli mange utfartsdager. Folk må være tålmodige, sette av god tid og innstille seg på området hvor det kan bli kø og tett trafikk.