Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Polet kopierer ikke Bolaget

Ingen prisreduksjon til tross for større overskudd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det svenske Systembolaget har besluttet å senke alkoholprisene etter et overskudd på over en halv milliard svenske kroner i 2005.

Vinmonopolet har ingen planer om å følge svenskenes eksempel, til tross for et overskudd på 101,3 millioner kroner i 2005 - 2,5 millioner kroner mer enn året før.

- Overskuddet i Systembolaget ligger på et helt annet nivå enn i Vinmonopolet. Men dersom vi i fremtiden ser at fortjenesten blir for høy, vil vi vurdere å endre priskalkylen vår, sier fungerende informasjonssjef Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet, til Dagbladet.no.

Non-profit

Vinmonopolet har ikke fastsatt noen grense for når overskuddet er for stort og kalkylen må endres, men Bing Lorentzen understreker at både Vinmonopolet og Systembolaget er statlige selskaper som ikke har til hensikt å tjene mest mulig penger.

- Overskuddet skal komme kundene til gode, sier han.

Alkoholprisen er et resultat av tre faktorer: pris fra leverandør, Vinmonopolets pålegg og statens alkoholavgifter. De to førstnevnte faktorene ligger på et stablit nivå og påvirker endringene i alkoholprisen bare i liten grad, ifølge informasjonssjefen.

Til stat og egen kasse

Foto: Vinmonopolet og Jørn H. Moen
Foto: Vinmonopolet og Jørn H. Moen Vis mer

- Det er endringer i statens avgifter som gir størst utslag på alkoholprisen. I hvilken retning avgiftsnivået går i fremtiden, er vanskelig å spå, sier han.

Deler av pengene går tilbake til staten, mens resten brukes til nyinvesteringer i selskapet, for eksempel opprettelse av nye utsalgssteder.

Det er forskjellen i avgiftsnivå som gjør at Systembolaget kan unne seg en høyere avanse enn Vinmonopolet - uten å miste konkurranseevnen med grensehandelen. Dermed blir også svenskenes overskudd større enn i Vinmonopolet.

-POLET ER NON-PROFIT: Fungerende informasjonssjef Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet.