Polet vil gi deg billigere vin

Vinmonopolet ønsker å senke prisen på pappvin fordi den er kunstig høy. Nå får Polet støtte av Per-Kristian Foss (H) i kravet om å oppheve gamle forskrifter som hindrer billigere vin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hele 25 prosent av vinsalget er pappvin. Informasjonssjef Roger Solheim påpeker det absurde i at vinbaronene i importselskapene stikker av med 40 millioner kroner som i stedet burde kommet forbrukeren til gode. Derfor har Polet nå bedt Sosial- og helsedepartementet om å se på saken.

- Til å leve med

Høyres finanspolitiske talsmann Per-Kristian Foss oppfordrer sosialministeren til å droppe hele forskriften.

- Dropp den foreldede regelen! La Vinmonopolet kalkulere faktiske kostnader. Hvis det skulle føre til at pappvin blir billigere enn vin på flasker, er det til å leve med, sier Foss.

Han minner om at Norge er forpliktet gjennom EØS-avtalen til at Vinmonopolet skal operere forretningsmessig,

- Hvis Sosialdepartementet ikke reagerer positivt på Vinmonopolets henvendelse, vil vi ta opp saken i Stortinget. Men mitt gode råd til sosialminister Kleppa er at hun viser litt raushet og ordner opp. Det er bedre enn å tape i Stortinget, eller å bli klaget inn for EUs overvåkingsorgan ESA, mener Per-Kristian Foss.

Politisk uheldig

Vinmonopolet har regnet ut at prisen på pappvin bør ned minst tolv kroner kartongen på grunn av lavere emballasjekostnader.

Bakgrunnen for den høye prisen var at norske myndigheter ønsket å beskytte arbeidere i det gamle tapperiet mot konkurransen fra «billigvinen» på papp i 1988. Den andre grunnen var at det var alkoholpolitisk uheldig med billig vin i Norge. Dermed ble det laget en forskrift som gjorde det umulig å selge pappvin billigere enn flaskevin.

Tidligere var det Vinmonopolet, på statens vegne, som stakk pengene i egen lomme. Nå er hele salgssituasjonen forandret med flere private aktører på markedet. Resultatet er at importørene tjener 40 millioner kroner på gamle vedtak.

Meningsløs

Vinmonopolet og Arcus skilte lag i 1996. Arcus har nå begynt å tappe sin egen pappvin, noe som gjør hele forskriften meningsløs.

Markedsdirektør i Arcus Produkter, Rune F. Johansen, mener at prisen er et resultat av norsk politikk.

- Jeg kan være enig i at enkelte pappviner hadde blitt billigere, men dette er en alkoholpolitisk forskrift som vi ikke råder over. Det er forbudt å gi kvantumsrabatt på vin i Norge, sier Johansen.

Arcus tjener ti millioner ekstra på forskriften i året, og har ingen planer om å være en pådriver for å fjerne forskriften.

- Dette har vi ikke diskutert. Vi forholder oss til forskriften, sier Johansen til Dagbladet.

I 1999 ble det solgt nesten 40 millioner liter vin i Norge. 25 prosent av salget var pappvin. Det vil si ti millioner liter vin på papp.

Vinbaronene får dermed en gavepakke på 40 millioner kroner i året av staten.

SENK PRISEN: Informasjonssjef i Vinmonopolet, Roger Solheim, vil ha billigere pappvin.