Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Polferd i medvind

Hoggestabben er blitt til en av landets mest populære bedrifter, som nå har stortingsflertallet i ryggen på vei mot flyplassene.

 I medvind:  Vinmonopolet er blitt en av landets mest populære bedrifter. I tillegg støtter Stortinget veien mot flyplassene. FOTO: Ole C. H. Thomassen/Dagbladet
I medvind: Vinmonopolet er blitt en av landets mest populære bedrifter. I tillegg støtter Stortinget veien mot flyplassene. FOTO: Ole C. H. Thomassen/Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen):- 2006 var et vanskelig år for Vinmonopolet. Da hadde vi smøre-skandalen Ekjord-saken, en sak som heldigvis viste seg å være mindre omfattende enn mange trodde, men vi hadde en omdømmekrise, sier informasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet til Finansavisen.

Det var da. Nå har Vinmonopolet tilsynelatende fast plass i toppen på omdømmekåringer.

- Vi er så heldige at vi gjør det veldig bra på omdømmemålinger, og har ligget stabilt høyt de siste årene, medgir Bing Lorentzen overfor avisen.

Han viser til topp-5 og topp-10-plasseringer i de ulike målingene og andre år på rad som vinner i TNS Gallup-målingen.

Et pennestrøk nok Uroen i 2006 kulminerte med at styreleder og adm. direktør trakk seg. Inn kom Kai G. Henriksen, som startet strategiprosessen som endte med en «styringspyramide».

- På toppen er samfunnsoppdraget som samfunnets viktigste virkemiddel for ansvarlig salg av alkohol, sier Bing Lorentzen til Finansavisen.

- Visjonen er at vi skal gjøre oss fortjent til folks støtte. Uten støtten blir det intet Vinmonopol. Vi er bare en politisk oppfinnelse, og det skal bare et pennestrøk til for å avvikle oss.

Det konkrete målet er like enkelt som det er ambisiøst:

- Vi skal levere det beste kundemøtet i Norge.

- Kunne dagens Vinmonopol-ansatte jobbet i taxfree-utsalg, som er åpne hele døgnet, hele året?

- Det er for tidlig å spekulere i hvordan dette kan bli. Man kan ikke ta utgangspunkt i våre retningslinjer i dag, hvis vi skulle overtatt salget på flyplassene. Jeg ville tro at vi måtte ha samme betingelser som er der i dag, både på innkjøp og åpningstider.

- Hva skal til for at Vinmonopolet tar bladet fra munnen og sier at dere ønsker å ta taxfree-salget? Dere har stortingsflertallet i ryggen...

- Det ble flertall for å utrede dagens ordning, men ikke for at vi skal overta taxfree-salget nå. Vi er forberedt på å bidra med informasjon til utredningen om det kommer en henvendelse til oss, sier Bing Lorentzen til Finansavisen.

- Hvor mye har utvidelsen av taxfree-kvoten i sommer betydd for Vinmonopolets omsetning?

- Vi har fått en klar dipp fra 1. juli. I første halvår var omsetningsøkningen rundt 2 prosent. Etter 1. juli har vi en nedgang på 1 prosent, altså et fall på 3 prosentpoeng.

Til og med november er det bare fire fylker vest- og nordpå som viser vekst i forhold til første halvår.

Etter halve desember tyder Vinmonopolets egen prognose på en total 2014-økning på 0,5 prosent for 2014 etter å ha hatt stø kurs mot nesten 2 prosent før taxfree-kvoten ble utvidet, skriver Finansavisen.

Flere nyheter Nye åpningstider på Vinmonopolet
Flyplass-pol vil gi milliardtap i Avinor - Dyrere å fly om polet overtar alkosalg på flyplassene

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media