Politi undersøker oljerør etter ferje-brann

Norsk politi skal undersøke oljerøret som gikk i stykker og som torsdag ble utpekt som en sannsynlig årsak til at det oppsto brann om bord i passasjerferja «Prinsesse Ragnhild» i forrige uke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rederiet Color Line har bestemt at de skal undersøke oljerørene på alle sine skip.

Foreløpig er det ikke mulig å slå fast med hundre prosent sikkerhet at det var denne slangen som var årsaken til brannen.

Oljerøret vil nå bli fraktet til Norge for nærmere undersøkelser. Color Line vil undersøke alle sine fartøy i samarbeid med Det Norske Veritas.

Norsk politi skal undersøke bruddet i drivstoffrøret som var årsaken til brannen på «Prinsesse Ragnhild».

Stålslange

Et brudd i en halvmeter lang stålslange kledd i gummi førte til brannen på «Prinsesse Ragnhild». Bruddet oppsto mellom slangen og det ene slangefestet. Deretter strømmet glohett drivstoff ut og ble antent i berøring med den ikke mindre varme hovedmaskinen.

- Vi har både beslaglagt den slangen vi mener det er oppstått en feil i og vi har også en slange av samme type som er ny, og dette vil vi nå ta med tilbake til Oslo og få det teknisk undersøkt der. Vi har ennå ikke bestemt hvem som skal foreta denne undersøkelsen, sier politiadjutant Sven T. Røer fra Oslo politidistrikt til NRK.

- Blir det en komplisert undersøkelse tror du?

- Det tror jeg vel egentlig ikke, jeg tror det er en ganske grei undersøkelse. Det blir bare nå å finne hvem som har den nødvendige kompetansen og få gort dette, sier Røer.

- Har politiet kommet så langt i granskingen at dere allerede har en klar teori om hva som var årsaken? Materialtrøtthet, dårlig vedlikehold eller fabrikasjonsfeil?

- Nei, det vil jeg ikke si. Det vi mener å ha avklaret er hvor feilen oppsto og hva som er årsak til brannen, men hva som nærmere kan forklare bruddet i slangen det får da den tekniske un dersøkelsen gi svaret på.

Undersøkelser

Til tross for dette vil svenske myndigheter foreløpig ikke komme med noen anbefaling om hva som bør gjøres.

- Først når den tekniske undersøkelsen er klar får vi vite hva som har hendt med røret, sier havariutreder Sten Andersson i Sjöfartsverket i Norrköping.

- Det kan jo være en fabrikasjonsfeil på akkurat dette røret, og det er derfor vanskelig å gå ut med noe generelt.

Ilden ble slukket med kulldioksid, men arbeidet ble forsinket på grunn av problemer med en slokningsventil. Slokningsventilene hengte seg opp da mannskapet på Kiel-fergen «Prinsesse Ragnhild» natt til torsdag forsøkte å kvele brannen i maskinrommet, forklarte annenmaskinist Jan Rasmussen under sjøforklaringen i Göteborg byrett onsdag.

Øvelser

Brannøvelser blir holdt med jevne mellomrom, men når det gjelder kulldioksid-anlegget så blir dette aldri testet fullt ut.

Ekspertgruppen som er opprettet skal se nærmere på alle kulldioksid- og halogen-anlegg som installeres i maskinrom.

Ifølge planene vil «Prinsesse Ragnhild» bli tauet fra Göteborg til et verft for reparasjoner. Ingen svenske verft er aktuelle.

(NTB-TT)