HER BLIR DET KØ: Allerede har det vært to til tre timer lange køer fra passboksene og helt ut til flyene som ankommer. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
HER BLIR DET KØ: Allerede har det vært to til tre timer lange køer fra passboksene og helt ut til flyene som ankommer. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpixVis mer

Politiansatte slår alarm: - Kritisk lav bemanning på Gardermoen

Underbemannet grensekontroll fører til lange køer. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Situasjonen er kritisk, sier hovedverneombud for funksjonell enhet på Romerike Audun Martinsen til Dagbladet.

Bemanningen på både Grenseseksjonen og Operativseksjonen på lufthavnen vil store deler av sommeren være helt nede på et absolutt minimumsnivå, skriver Romerikes blad.

Det betyr at det mange dager vil være lange køer i passkontrollen for reisende inn og ut av Schengen-området, og bare en patrulje med to tjenestemenn er til stede på flyplassen.

På Norges hovedflyplass Oslo Lufthavn Gardermoen spiller politiet en avgjørende rolle for at grensekontrollen går som den skal, og for at sikkerheten er god.

MENER SITUASJONEN ER UHOLDBAR: En tøff arbeidssituasjon for de ansatte fører til lange køer på Gardermoen, mener Audun Martinsen hovedverneombud for funksjonell enhet på Romerike. Foto: privat
MENER SITUASJONEN ER UHOLDBAR: En tøff arbeidssituasjon for de ansatte fører til lange køer på Gardermoen, mener Audun Martinsen hovedverneombud for funksjonell enhet på Romerike. Foto: privat Vis mer

- Jeg har blitt fortalt av personalet i passkontrollen at det har vært to til tre timer lange køer fra passboksene og helt ut til flyene som ankommer. Politiet, og særlig en underbemannet grensekontroll har blitt en flaskehals på flyplassen som blir stadig større, sier Martinsen.

Han forteller at politiet har blitt nødt til å stoppe avstigning fra ankomne fly på grunn av lange køer i passkontrollen.

Må stenge politiposten

Tidligere i sommer gikk politiet ut og sa at de ikke lenger vil utstede nødpass i helgene på Gardermoen. Etter en anmodning fra justisdepartementet ble politidistrikt Øst nødt til å gå tilbake på dette. Likevel er det ikke sjelden at politiposten der nødpassene utstedes blir stengt.

- Førsteprioritet på Gardermoen vil alltid være grensekontroll og sikkerhet. Politiposten er dermed det første som blir stengt når vi er så få hoder på jobb, sier Martinsen.

Når politiposten er stengt betyr det at politiet ikke utsteder nødpass, tar imot anmeldelser, eller kan tilby andre servicetjenester på flyplassen med 25 millioner passasjerer årlig. Det er derfor best å huske passet om man skal utenlands.

- Jeg vet om et tilfelle der en familie på fire ikke fikk utstedt nødpass, og dermed fikk ferien avbrutt, sier Martinsen.

For få politistillinger

Det er for tiden ansettelsesstopp og stans i bruk av overtid for de politiansatte på Gardermoen.

Totalt er det 175 politistillinger ved flyplassen, men med stillinger som står ledige, vikariater som ikke blir forlenget, sykemeldinger, ferie, permisjoner er det nå 150 hoder i turnusen til flyplasspolitiet.

Ifølge beregninger gjort av politistasjonen på Gardermoens ledelse, har Norges hovedflyplass behov for hele 225 ansatte. Altså 75 flere enn tallet på ansatte i turnus i dag.

Stramt budsjett

Fungerende leder for Øst Politidistrikt Bjørn Vandvik, sier at politidistriktet for tiden har en stram budsjettsituasjon.

UTFORDRENDE PÅ GARDERMOEN: Bjørn Vandvik sier at situasjonen for de politiansatte på Gardermoen er utfordrende.  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
UTFORDRENDE PÅ GARDERMOEN: Bjørn Vandvik sier at situasjonen for de politiansatte på Gardermoen er utfordrende.  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

- Vi hadde et merforbruk i fjor, og har vært nødt til å ta dette inn på årets budsjett. Den stramme budsjettsituasjonen har ført til at vi har satt ansettelsesstopp, og vi har dermed ikke fått fylt opp alle stillingene på Gardermoen, sier Vandvik til Dagbladet.

I tillegg til ansettelsesstoppen er det høyt sykefravær blant flyplasspolitiet, det er ferieavvikling, samtidig som det er høysesong på lufthavnen.

Flere passasjerer

Siden flyplassen åpnet i 1998 er antallet passasjerer økt fra 11 millioner til 25 millioner reisende. Flyplassen er ikke til å kjenne igjen, og nordmenn reiser mye mer enn før. I 2017 åpner den nye flyplassbygningen som er 117.000 kvadratmeter stor, og som vil øke passasjerkapasiteten til 35 millioner i 2017.

- Vi kjenner på en bemanningsutfordring på Gardermoen. Antallet passasjerer på OSL har økt betydelig, særlig har det vært økning i antall flighter fra land utenfor Schengen de siste årene. Dette har det ikke blitt tatt godt nok høyde for, sier han.

Vandvik mener at beslutningstakere ikke godt nok har klart å ivareta politiets kapasitet mens man har utviklet OSL. Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet må ha et felles ansvar for at politioppgavene også tas hensyn til og ivaretas når Avinor vil gjøre Oslo lufthavn Gardermoen til Nordens ledende hub.

Har varslet arbeidstilsynet

- Jeg vet at politidistrikt Øst Romerike har en anstrengt økonomi. Men nå er situasjonen er ganske alvorlig. De som er på plass har harde dager. Vi har et sykefravær i grense- og forvaltningseksjonen på mellom tretten og fjorten prosent, sier hovedverneombud Martinsen.

Martinsen og kollega Randi Nymoen, som er vaktleder og verneombud ved Gardermoen politistasjon, har nå varslet Arbeidstilsynet om de politiansattes arbeidsforhold.

Allerede i 2011 fikk gamle Romerike politidistrikt pålegg fra arbeidstilsynet om at det måtte skapes et bedre samsvar mellom oppgaver og ressurser på Gardermoen. I 2013 ble det påpekt igjen.

SKANNER KROPPEN: Avinor tester ut fire typer sikkerhetsskannere på Oslo Lufthavn. De kan spare deg for mye mas i sikkerhetskontrollen. Video: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE Vis mer