IKKE SIKRING: Innsatsleder Kjell Ove Sørenmo og fange viser hvor usikret de er bak i politibilen. Foto: TORBJØRN BERG
IKKE SIKRING: Innsatsleder Kjell Ove Sørenmo og fange viser hvor usikret de er bak i politibilen. Foto: TORBJØRN BERGVis mer

Politibiler kan få kjøreforbud

Fanger er sikret dårligere enn politihundene når de fraktes i cellebiler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| PORSGRUNN (Dagbladet.no): - Jeg kommer til å ta saken opp med vårt hovedverneombud. Kommer vernetjenesten til at sikkerheten er for dårlig, kan den nekte bruk av bilene, forteller Tor Ragnar Steffensen, hovedtillitsvalgt ved Telemark politidistrikt.

Han forteller videre at saken som Dagbladet brakte i avisa søndag 28. juni har fått bred oppmerksomhet innad i politiet, og gitt Steffensen mange støtteerklæringer.

Steffensen sjøl reagerer sterkt på nyheten om at cellebilene kjører på en dispensasjon fra 1991.

- Man kan saktens lure på hvorfor det i det hele tatt ble gitt dispensasjon. Det er jo sikkerhet vi snakker om her, sier han.

Eldgammel dispensasjon
- Det viser seg at politiets såkalte cellebiler kjører på en dispensasjon gitt i 1991. Dette må vi se nærmere på, og vil helt klart bli et tema, når vi møter politiet i et møte etter sommerferien, forteller Erik Sætre, senioringeniør i vei- og trafikkavdelingen i Vegdirektoratet.

- Betyr dette at bilene kan bli satt i garasjen?

- Jeg verken kan eller vil ikke forskuttere hva som kommer til å skje i denne saken. Vi kommer imidlertid ikke til å foreta oss noe umiddelbart, da blir det vel kaos. Men det er klart at sikkerheten ikke er så god som ønsket. Vi må se hvordan dette kan løses.

Dagbladet setter dagsordenen
Han legger til at møtet var berammet i god tid før Dagbladet tok opp sikkerhetsproblematikken rundt cellebiler.

Biler som henter inn bråkmakere og andre som skal til avhør eller i arresten.

-Men cellebiler var ikke et tema på dette møtet. Nå vil vi vie dette punktet større oppmerksomhet som følge av oppslaget, sier Sætre.

Han innrømmere en viss undring over at en dispensasjon gitt får 18 år siden, ikke er blitt revidert i årenes løp.

Ikke minst sett i sammenheng med den sterke oppmerksomheten rundt sikringen av sjåfører og passasjerer i bilene ellers i alle disse årene.

-Men det henger vel sammen med at vi ikke har fått inn meldinger om klager eller skader i årenes løp, foklarer Erik Sætre.

På spørsmål om regelverket politiet har utstedt til brukerne av cellebilene er sanksjonert av Vegdirektoratet forteller Sætre at dette er et sett regler som står for politiets regnskap.