Politiet advarte mot seg selv

STAVANGER (Dagbladet): En mystisk mann ringte til husstander i Stavanger og stilte påfallende spørsmål: - Er du aleine hjemme? Har du alarm i boligen? Føler du deg trygg? Stoler du på politiet?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bekymrede huseiere varslet politiet, kanskje var det en innbruddstyv som på denne måten ville sjekke om kysten var klar.

Politiet reagerte kjapt, her var det viktig å forebygge kriminelle handlinger.

- Vær forsiktig, ikke gi detaljerte opplysninger, kanskje er det noen som planlegger lovbrudd, mente politiet, og advarte folk via media mot å snakke med oppringeren.

Politiet startet også nitid etterforskning og håpet å få tak i de mistenkelige personene som brukte så frekke metoder. Telefonen ble sporet via Telenor, og stor var forbauselsen da alle opplysninger pekte i retning politihuset.

Så viste det seg at det var politiet sjøl som hadde satt i gang undersøkelsen.

- Ja, dette er både flaut og beklagelig. Det har nok vært for dårlig kommunikasjon innad i politihuset, sier politiavdelingssjef Ernst Rossebø.

Mange tips

Stavanger-politiet hadde engasjert et firma i Bergen til å foreta spørreundersøkelsen. Hensikten var å få kunnskap om publikums holdninger og tillit til politiet. Oppringninger til et representativt utvalg av husstander skulle gi svaret.

- Vi fikk ganske mange tips fra folk som reagerte på spørsmålene som ble stilt. Og etter at vi gikk ut med advarselen, kom det utrolig mange henvendelser fra folk som hadde fått oppringninger, forteller Rossebø.

Tillit viktig

Assisterende politimester Gunnvor Molaug i Stavanger vil ikke helt gå med på at politiet har tabbet seg ut.

- Alle her på huset kan ikke ha oppfattet at vi hadde en undersøkelse på gang. Det har nok også vært en forveksling med salg av alarmsystemer over telefon, mener Molaug.

- Har spørreundersøkelsen noen verdi når dere sjøl har advart folk mot å svare på spørsmålene?

- Det kan jeg ikke uttale meg om nå. Generelt er slike undersøkelser viktige arbeidsredskaper for oss. Vi får vite om publikum stoler på oss og får kjennskap til hva vi kan forbedre oss på, sier Gunnvor Molaug.