ANTALLET KLAGER ØKER: Politiet fikk 834 klager på egen atferd, saksbehandling eller service i fjor, viser tall fra Politidirektoratet. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
ANTALLET KLAGER ØKER: Politiet fikk 834 klager på egen atferd, saksbehandling eller service i fjor, viser tall fra Politidirektoratet. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Politiet fikk nesten tre klager hver dag i fjor

Stadig flere klager.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Politiet fikk 834 klager på egen atferd, saksbehandling eller service i fjor, viser tall fra Politidirektoratet.

Det er en økning på 19 prosent fra året før og hele 42 prosent flere enn i 2010.

2010 var det året med færrest registrerte klager på politiet. For fjorårets del ser politimestrene at de kunne håndtert sakene på en annerledes og bedre måte i 35 prosent av klagesakene, mens det i halvparten av sakene ble konkludert med at kritikken ikke hadde noe grunnlag.

Kategoriene «Atferd» og «Saksbehandling/Service» står for henholdsvis 44 prosent og 42 prosent av de mottatte klagene. I alt 50 tilfeller, 6 prosent av klagene, kommer fra dem som mener seg utsatt for maktmisbruk fra politiets side.

Tallene fremkommer i årsrapporten Nasjonal rapportering av klager på politiet 2013.

- En mulig årsak til økningen i antall klager kan være at ordningen er blitt bedre kjent, sier assisterende politidirektør Vidar Refvik. Politiet har de siste årene jobbet mer aktivt for å gjøre ordningen mer kjent.

(NTB)