FORSKNINGSOBJEKTET: Sentrum politistasjon i Oslo. Foto: BJØRN LANGSEM
FORSKNINGSOBJEKTET: Sentrum politistasjon i Oslo. Foto: BJØRN LANGSEMVis mer

- Politiet forskjellsbehandler innringere

Språkproblemer hjelper dårlig. Ny forskning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har man språkproblemer eller problemer med å legge fram sin sak, kan det føre til at man får dårligere behandling når man ringer inn til politiets nødnummer, viser en fersk doktoravhandling.

- Ut fra enkelte av samtalene med betjentene ser det faktisk ut til at de synes enkelte innringere ikke har krav på samme respekt som andre, sier Kari Gresvik Rønneberg, lektor ved Politihøgskolen, til Forskning.no.

Rønneberg har i sin doktorgrad gått gjennom 900 lydopptak av samtaler med personer som har ringt politivakten ved Sentrum politistasjon i Oslo. Hun understreker riktignok at betjentene er svært høflige og hjelpsomme i de aller fleste samtalene, men at samtaler der innringeren ikke fikk tilstrekkelig hjelp, eller samtaler som «skar seg», hadde flere fellestrekk:

- I samtaler der noe skurrer, eller der samtalen blir konfliktfylt, er det nettopp fraværet i forklaringer fra betjenten som er et påfallende trekk, sier Rønneberg, og legger til at hun har observert mangel på empati:

- Analysen viser også at der samtalen tilspisser seg og ender som konfrontasjon, kan en utløsende faktor være den profesjonelles mangel på empati og uttrykt forståelse overfor den andres situasjon, tror Rønneberg.

(NTB)