Politiet inn i flykrasj-etterforskning

Amerikanske myndigheter vurderer om de skal overlate etterforskningen av EgyptAir-styrten til FBI. Passasjerflyet kan ha blitt utsatt for sabotasje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

31. oktober styrtet EgyptAir-flyet på vei fra New York til Kairo 30 minutter etter avgang. 217 mennesker omkom. Nå kan det vise seg at flyet ble utsatt for sabotasje. For et par dager siden ble stemmeregistratoren fra flyets cockpit funnet, og opptaket bragt inn til analyse. Ved første gjennomlytting fant etterforskerne ingen tegn som tydet på at piloten hadde begått selvmord eller at det oppstod krangel mellom kaptein og co-pilot.

Sa en bønn

Etter nærmere analyser av lydbåndet skal havariekspertene ha hørt andrepiloten angivelig si en bønn om det å dø - før flyet fikk problemer og styrtet. Dette skal ha skjedd mens andrepiloten var alene i cockpiten.

Etterforskerne er foreløpig ikke villige til å bekrefte disse opplysningene, melder BBC online. CNN melder at FBI allerede har overtatt ledelsen for etterforskningen.

Analysen av lydbåndet er ekstra vanskelig fordi samtalene skjer på arabisk. Hvis det viser seg at andrepiloten var klar over at flyet kom til å styrte før det fikk problemer, vil det føderale politiet FBI bli koblet inn i etterforskningen. Etterforskerne håper å finne ut om flyets automatpilot og maskiner ble skrudd av med vilje. Informasjon fra flyets ferdskriver indikerer at begge maskinene ble slått av åtte sekunder etter at autopiloten ble slått av.

Flyfabrikanten Boeing sier at maskinene kun kan ha blitt slått av med hensikt.

Piloten forlot cockpit

Lydbåndet fra cockpiten viser angivelig at piloten hadde forlatt cockpiten, men at han raskt kom tilbake og spurte: «Hva er det som skjer?». Piloten skal deretter ha tatt kontroll over flyet og beordret: «Dra med meg. Dra med meg». Eksperter sier at denne kommandoen vanligvis blir gitt for å få et fly ut av et kraftig fall.

- Vi konsentrerer oss om, ut fra bevisene - deriblant stemmeregistratoren, om etterforskningen fortsatt skal ledes av det Nasjonale Sikkerhetsrådet (National Transportation Safety Board), sa lederen for rådet Jim Hall på en pressekonferanse i natt.

En gruppe fra transportsikkerhetsrådet drar senere i dag til Boeings hovedkvarter med opplysningene fra ferdskriveren. De skal forsøke å rekonstruere flight 990s siste bevegelser ved hjelp av en flysimulator.

I HAVET: Det ble tatt i bruk miniubåter for å finne vrakrestene av EgyptAir-flyet.