KJEMPEKRASJ: En person mistet livet, og 46 personer ble skadd, i den massive kjedekollisjonen i Skåne 15. januar. Foto: Tomas Leprince / Expressen
KJEMPEKRASJ: En person mistet livet, og 46 personer ble skadd, i den massive kjedekollisjonen i Skåne 15. januar. Foto: Tomas Leprince / ExpressenVis mer

Politiet jakter mystiske biler som kan ha forårsaket gigantkrasjen i Sverige

Lastebilsjåfører mistenkt for uaktsomt drap, uaktsom kjøring og for å ha kjørt tre ganger riktig hastighet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nå mistenker politiet at to biler som stoppet på Tranarpsbron indirekte forårsaket den gigantiske ulykka i Skåne ved 11-tida 15. januar.

Ulykka er Sveriges største noensinne, og totalt 74 biler var involvert.

- De to bilene sto tydeligvis stille i venstre felt i nordgående retning, etter en ukjent hendelse, sier Arne Davidsson, etterforskningsleder ved trafikkseksjonen i Skåne-politiet, til Sydsvenskan.

- Det var de som fikk den første lastebilen til å bremse og få sladd. Når ulykka så var et faktum var de to bilene borte.

Politiet understreker ifølge avisa Sydsvenskan at førerne av disse to bilene ikke er mistenkt i saken, men gjør det klart at de definitivt ønsker å komme i kontakt med de to bilførerne.

- Kjørte for fort Politiet mener at den første lastebilsjåføren som kom kjørende uten problemer hadde kunnet bremse ned da han så de to bilene, om han hadde holdt en hastighet som var tilpasset forholdene. Politiet mener 30 kilometer i timen hadde vært passende, været og tåka tatt i betraktning.

I stedet kjørte de tre første vogntogene som krasjet, alle tre tyske, i omkring nitti kilometer i timen.

- Vogntog kan ikke kjøre i mer enn 80 med tilhenger - og det er ved optimale kjøreforhold, sier Arne Davidsson.

Politiet mener også at alle de tre tyske vogntogene, som var lastet med stein, holdt for kort avstand til bilen foran. Allerede ulykkesdagen sa politiet at flere sjåfører holdt alt for høy fart på det speilglatte føret.

Uaktsomt drap Totalt er 12 personer mistenkt etter ulykka, enkelte for flere forhold.

En lastebilsjåfør er mistenkt for uaktsomt drap. Hans vogntog skal ha klemt ihjel en litauisk trailersjåfør som hadde gått ut av bilen sin for å varsle andre om ulykka.

En til to personer er ifølge Sydsvenskan mistenkt for uaktsom kjøring med personskade, mens en personbilfører er mistenkt for uaktsom kjøring. Elleve lastebilsjåfører er mistenkt for å ha kjørt i 70-90 kilometer i timen - noe politiet mener var en alt for høy hastighet, forholdene tatt i betraktning.

Av de elleve mistenkte lastebilsjåførene kjørte åtte i nordgående og fire i sørgående retning på broa. Fem av de totalt 12 mistenkte er svenske, mens sju kommer fra andre land. Alle de mistenkte skal nå avhøres.

Også i Norge Også i Norge kan du få fartsbot selv om du holder fartsgrensa.

Får du fartsbot uten å ha brutt fartsgrensen, er det fordi politiet benytter veitrafikklovens paragraf 3 om at «enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade...».

- Dersom vær- og kjøreforholdene er vanskelige er det ikke sikkert at det er forsvarlig å kjøre i tillatt hastighet. Dermed kan du få bot selv om du ikke bryter fartsgrensen, sier Jan M. Guttormsen, politiinspektør i Politidirektoratet.

Det ble først meldt at omkring 100 kjøretøy var involvert i ulykka i Sverige. Politiet opplyser nå at riktig antall var 74. På ulykkesdagen meldte først politiet at tre mennesker mistet livet i ulykka - før de seinere nedjusterte dette til en person.