VARSLET:  Politimester Arne Jørgen Olafsen i Follo varslet Spesialenheten om UPs råkjøring: Foto: Jacques Hvistendahl
VARSLET: Politimester Arne Jørgen Olafsen i Follo varslet Spesialenheten om UPs råkjøring: Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Politiet tatt i 205 km/t i tunnel midt i rushtrafikken

På vei hjem etter øvelse ble fire UP-biler tatt i radar i den ulykkesbelastede Oslofjordtunnelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OSLOFJORDTUNNELEN (Dagbladet): Klokka har akkurat passert 15.00, det er en torsdag i februar 2010. Trafikken er som vanlig denne torsdagen i den ulykkesbelastede Oslofjordtunnelen mellom Drøbak og Hurum - trolig den farligste og mest ulykkesbelastede tunnelen i Norge.

Intetanende bilister på vei hjem i Oslofjordtunnelen, de holder fartsgrensa og kjører lovlydig. Samtidig har Utrykningspolitiet avsluttet en fartsøvelse på det lukkede motorsportsanlegget Rudskogen i Østfold.

Hadde trent på bane
Etter å ha trent på å kjøre i høye hastigheter skal polititjenestemennene hjem til UPs hovedkvarter i Stavern. Fire av de sivile polititjenestebilene velger å kjøre via Oslofjordtunnelen.

På vei fra Drøbak-siden mot Hurum raser de sivile politibilene gjennom tunnelen.

Dagbladet får bekreftet at det ikke var satt opp skilt eller gjort noe annet for å varsle om råkjøringen i tunnelen

To av bilene blir målt i henholdsvis 205 km/t og 176 km/t. To andre polititjenestebiler blir målt i hastigheter over 130 km/t.

Da UPs sivile biler ble avfotografert av radarkameraene - såkalt Automatisk Trafikk Kontroll - var hastigheten i tunnelen 80 km/t. Seinere har vegmyndighetene av sikkerhetsmessig hensyn valgt å senke den lovlige farten i Oslofjordtunnelen til 70 km/t.

Samtidig har det blitt innført flere tiltak for å begrense hastigheten i Oslofjordtunnelen - blant annet er det montert nye fotobokser som måler gjennomsnittshastigheten og det er laget fartsdumper i tunnelen.

Ikke straffbar råkjøring
Statens Vegvesen - som administrer fotoboksene i tunnelen - varslet politiet i Follo om råkjøringen.

Politimester Arne Jørgen Olafsen sendte saken videre til Spesialenheten for politisaker. Nå har spesialenhetens leder Jan Egil Presthus henlagt saken mot politimennene som beviselig råkjørte i Oslofjordtunnelen som intet straffbart forhold.

UP har forklart at tjenestemenn var på kurs, og at tjenestemennene var under kyndig veiledning av erfarne instruktører i Utrykningspolitiet.

I konklusjonen til Spesialenheten heter det:

«Det brukes biler som er særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter».

Og:

«Spesialenheten vurderte etter dette at selv om begge hadde kjørt i hastigheter som medfører stor risiko for skade dersom det skulle oppstå noe uforutsett i situasjonen, var ikke vilkårene for straff oppfylt».

Til tross for at UP-tjenestemennene hadde vært på høyhastighetskurs på Rudskogen og trent på lukket bane, konkluderer Spesialenheten med følgende:

«Saken ble henlagt som intet straffbart forhold bevist for de to instruktørene».

Sjefen for Spesialenheten for politisaker, Jan Egil Presthus sier til Dagbladet at han mener saken ikke ville holdt til å få straffet instruktørene som hadde ansvaret for kjøringen.

- Høyst unødvendig
- Etter vår oppfatning var denne kjøringen høyst unødvendig og en svært risikofylt måte å øve på. Men vi finner ikke at det er grunnlag for å reise straffesak mot de involverte tjenestemennene, sier Jan Egil Presthus, sjef for Spesialenheten for politisaker.

Politimester Arne Jørgen Olafsen i Follo har ingen kommentarer til Spesialenhetens avgjørelse.

- Jeg fikk en melding fra Statens Vegvesen om sivile polititjenestebiler som var målt i ekstrem høy hastighet i Oslofjordtunnelen. Jeg vurderte saken slik at dette var en sak for Spesialenheten, og tar avgjørelsen til etterretning. Ut over det har jeg ingen kommentarer, sier politimester Arne Jørgen Olafsen til Dagbladet.

- Ikke egnet
Avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens Vegvesen i Akershus slo først alarm og kontaktet politimesteren i Follo.

- Vi har forståelse for at politiet skal kunne trene. Men vår oppfatning er at det må skje under forsvarlige forhold. Vi reagerte på at dette skjedde i Oslofjordtunnelen. Denne tunnelen er ikke egnet for slik kjøring, sier Bogsrud.

- IKKE STRAFFBART: Jan Egil Presthus, sjefen for Spesialenheten for politisaker har konkludert med at UPs råkjøring ikke var straffbart.
Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
- IKKE STRAFFBART: Jan Egil Presthus, sjefen for Spesialenheten for politisaker har konkludert med at UPs råkjøring ikke var straffbart. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX Vis mer