Fiskebåten «M/S Remøy» fikk død person i trålen:

Politiet undersøker om liket kan være savnet snøkrabbefisker

En russisk snøkrabbefisker falt i 2016 over bord ikke langt fra der «M/S Remøy» plukket opp et lik torsdag. Politiet ser på saken.

LIKFUNN: Da «M/S Remøy» skulle dra inn trålposen torsdag morgen, fant de et lik. Her fraktes den døde i land. Video: Øistein Norum Monsen Vis mer

OSLO/BÅTSFJORD (Dagbladet): Funnet av et lik i den russiske delen av Smutthullet torsdag morgen kan være en ny bit i puslespillet om snøkrabbetrafikken fra Båtsfjord.

I dag ble liket obdusert av rettsmedisinere ved Troms politidistrikt.

- Det er slått fast at det er en mann. Vi har sikret DNA og fingeravtrykk, politioverbetjent Trond Høydal.

- Vi har sikret en detaljert beskrivelse av klesplagg, sier Høydal

Det er i tillegg sikret medisinske funn og tanndata.

- Vi er helt avhengig av å ha sammenlikningsgrunnlag for å kunne avgjøre mannens identitet, sier han.

Rettsmedisinerne antar at mannen et mellom 30 og 50 år og omtrent 180 centimeter høy.

- Det skal i morgen gjøres en CT-scan, som er hjelpemiddel for å finne alder, sier Høydal.

OBDUSERES: Liket ble i dag obdusert av rettsmedisinere ved Troms politidistrikt. Foto: Øistein Norum Monsen
OBDUSERES: Liket ble i dag obdusert av rettsmedisinere ved Troms politidistrikt. Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer

To dødsulykker

Dagbladet har i forbindelse med artikkelserien om snøkrabbefisket med base i Båtsfjord kartlagt alle dødsulykker i havområdene i åra 2013-2017.

Vi fant to registrerte dødsulykker ved Smutthullet hvor den omkomne ikke hadde kommet til rette. Ulykken på det latviske snøkrabbeskipet «Memele» i 2016 skjedde bare 1,7 kilometer fra funnstedet torsdag. Mens en dødsulykke på det litauiske snøkrabbeskipet «Karalius» i 2014, skjedde rundt 40 kilometer unna torsdagens funnsted.

Smutthullet

62 400 kvadratkilometer stort internasjonalt farvann i Barentshavet som grenser til norsk og russisk økonomisk sone samt fiskevernsonen ved Svalbard.

LONGYEAR-

BYEN

Svalbard

Funnstedet

N 75 29 E 39 04:

Langt inne på russisk del av Smutthullet.

Russisk del

Bjørnøya

Norsk

del

Avstander til funnstedet:

Båtsfjord: 62 mil

Longyearbyen: 65 mil

 

Norske-

havet

Barents-

havet

BÅTSFJORD

Alta

Tromsø

20©19

Murmansk

GRAFIKK

Smutthullet

62 400 kvadratkilometer stort internasjonalt farvann i Barentshavet som grenser til norsk og russisk økonomisk sone samt fiskevernsonen ved Svalbard.

LONGYEARBYEN

Svalbard

Russisk del

Funnstedet

N 75 29 E 39 04: langt inne på russisk del av Smutthullet.

Norsk

del

Bjørnøya

Avstander til funnstedet:

Båtsfjord: 62 mil

Longyearbyen: 65 mil

 

Norske-

havet

Barents-

havet

BÅTSFJORD

Alta

20©19

Tromsø

Murmansk

GRAFIKK

FUNNSTED: 21. april 2016 forsvant en da 27-28 år gammel russisk fisker over bord fra den latviske snøkrabbebåten «Memele». Torsdag fikk «M/S Remøy» et lik i trålen, bare rundt 1,7 km unna stedet han falt over bord. Kart: Kjell Erik Berg og Ola Strømman Vis mer

Politiet har lest Dagbladet

Seksjonsleder for etterforskning Ståle Luther ved Troms politidistrikt bekrefter overfor Dagbladet at begge disse to sakene er aktuelle å se på, når de nå skal finne ut av hvem den omkomne «M/S Remøy» fikk i trålen i Smutthullet torsdag er.

- Politiet er oppmerksomme på det arbeidet Dagbladet har gjort i sin serie hvor de har fulgt krabbefiskerne. De to sakene som Dagbladet trekker fram er absolutt naturlige å se på i den videre etterforskningen, sier etterforskningslederen.

Det var en da 27-28 år gammel russisk fisker som 21. april 2016 forsvant over bord fra «Memele». Han ble ifølge den latviske sjøforklaringen dratt over bord, hektet fast i lina som forbinder krabbeteinene.

Mannskapet skal ikke ha sett som skjedde før de fikk øye på de oransje klærne hans som forsvant i havet 10-20 meter bak båten. Teine-lina skal straks ha blitt kuttet, trolig for å øke sjømannens sjanser til å komme seg fri eller for ikke å bli dratt under.

Det går fram av den latviske sjøforklaringen som Dagbladet har innhentet i arbeidet med artiklene om snøkrabbeskipene med slavekontrakter.

Lik i trålen

Tre år seinere, torsdag 4. april 2019 fikk den norske reketråleren «M/S Remøy» et lik i trålen. Liket var ifølge kapteinen «dekket i liner» og inne i linene fant de et lik i oransje oljehyre. Liket hadde et knivbelte slik krabbefiskerne har, nettopp for å kunne skjære seg fri i et nødsfall.

Funnstedet i 2019 ligger altså svært nær der den russiske snøkrabbefiskeren ble dratt over bord i 2016. Smutthullet er et område på 62 400 kvadratkilometer, tilsvarende areal som Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland til sammen.

Tauverket fra teinene kan ha hindret lengre forflytninger av ham som falt over bord i 2016.

Det kan likevel ikke utelukkes at det dreier seg om et dødsfall som ikke er registret hos norske myndigheter, heller ikke i Kystvakten.

Identifisering pågår

- Om det er en norsk fisker, der man eventuelt har sikret seg DNA eller andre identifiserende data kan identifiseringen gå raskere enn om det er en utenlandsk person som er ukjent i våre registre, sier seksjonsleder Luther i Politiet.

Arbeidet med å identifisere avdøde startet i Tromsø mandag morgen.

Ståle Luther sier politiet foreløpig ikke vet om det er tatt DNA-prøver av de to som er savnet fra Litauen og Russland.

- Men er det en av dem vil man jo ha navn på pårørende og vil raskt kunne få det klarlagt.

Ligget lenge i sjøen

Det er bekreftet fra Politiet at liket som «M/S Remøy» fant, trolig har ligget i sjøen i lang tid.

Dagbladet har kontaktet professor Inge Morild på Gades laboratorium for patologi med spørsmål om liket kan være så mye som tre år gammelt.

Han mener det godt kan være et gammelt lik som «M/S Remøy» fikk i trålen.

- Av et nakent menneske vil det i løpet av et par år bare være bein igjen. Om man er kledd i oljehyre og støvler vil det forhindre at åtseldyr, som reker og krabber, slipper til. I tillegg vil det kalde vannet i Barentshavet bremse den naturlige prosessen. Så funnet Remøy har gjort kan være flere år gammelt.

Kripos’ id-gruppe forsøker nå altså å identifisere den omkomne.

– Med referanseprøver fra familiemedlemmer eller gjenstander som kam og tannbørste vil man nå sammenlikne DNA mot funnet. Med savnede norske borgere tas det prøver til nettopp slike tilfeller. Er det en savnet nordmann vil derfor den omkomne kunne identifiseres i løpet av en ukes tid, sier Morild, og legger til:

– Er det en utenlandsk statsborger vil det kunne ta lengre tid.

Lange vakter - trøtt sjømann

«Memele»-ulykken skjedde i russisk del av Smutthullet, så langt fra norskekysten at den norske Kystvakten ikke kom til unnsetning. Etter noe tid kom båter i nærheten til hjelp, og deltok i det 27 timer lange resultatløse søket.

Årsaken til ulykken er ifølge sjøforklaringen trolig uoppmerksomhet og muligens tretthet hos sjømannen selv. Det ble jobbet 16 timers vakter om bord på skipet når de var på fiskefeltene, og russeren hadde neppe vært på land siden arbeidsperioden hans på «Memele» tok til mer enn tre måneder tidligere.

Sjøforklaringen sier at de lange vaktene er i strid med den latviske maritime kodeks, som setter strek på 14 timers arbeidsdager. Sjømannens hviletid skal være minimum 10 timer i døgnet, eller 77 timer i løpet av ei uke.

Krabbekrigen
Dagbladet har i en serie artikler avdekket omfattende sosial dumping og mulig menneskehandel på latviske, litauiske og russiske båter som kom til Norge for å fiske snøkrabbe. Mange nordmenn har tjent gode penger på virksomheten, basert på slavekontrakter i strid med EUs minstekrav. Les alle sakene her

- Konklusjonen i sjøforklaringen er at russerens overtrøtthet og mangel på oppmerksomhet kan ha utløst ulykken, forklarer Angelica Gjestrum, inspektør i Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF). Hun har oversatt sjøforklaringen fra latvisk for Dagbladet.

Med ryggen til

Offiseren på «Memele» som ledet arbeidet, kunne ikke se området der sjøfolkene jobbet på bakre dekk fra der han sto på brua. Båten er da pålagt å ha et videoovervåkningssystem. Dette var på plass, men monitoren sto bak ryggen på offiseren, slik at han likevel ikke kunne se da ulykken skjedde. Dette påpekes i rapporten, men fører ikke til kritikk mot rederiet.

Dagbladet er gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med den døde russerens pårørende, også etter likfunnet torsdag. Vi har ikke lyktes.

Klondyke i Båtsfjord

«Memele» var del av en hel liten flåte med EU-registrerte skip som kom til Båtsfjord og deltok i snøkrabbefisket i norsk og russisk del av Barentshavet, da fisket var åpent for utlendinger, fram til slutten av 2016. Snøkrabbefisket i denne perioden førte til enorm aktivitet i Båtsfjord.

«Memele» er eid av det latviske selskapet Baltjura-Seviss. Det var på søsterskipet «Kalmar» at den ukrainske snøkrabbefiskeren Dimitrij Kravtsjenko falt over bord 4. september 2018, under uklare omstendigheter. Skipet hadde da forlatt krabbefeltene i Barentshavet og var på vei til Afrika.

Swipe mot høyre for flere ulykker.

Mann over bord, Utsira:

«ADEXE PRIMERO»


25. mars 2013, kl. 16:40: Siste sikre observasjon av en litauisk sjømann (38).

Den spanske snøkrabbebåten «Adexe Primero» var på vei nordover fra Litauen mot Svalbard. Båten passerte 26 nautiske mil (ca 48 km) vest for Haugesund. Det var lite vind og lave bølger.

Ingen skal ha sett at mannen gikk over bord, men han må ha gjort det.

Han hadde på seg hvite og røde arbeidsklær, men ikke flytemidler. Vannet holdt fire grader. Hovedredningssentralen på Sola fikk beskjed kl. 17:53. I søket bidro redningshelikopter, to kystvaktfartøyer, en redningsskøyte og tre-fire andre båter. Litaueren ble aldri funnet. Det ble avholdt en sjøforklaring i båtens flaggstat Spania. Den er hemmeligstemplet og saken er ikke etterforsket.

Savnet i Smutthullet:

«KARALIUS»


5. november 2014, kl. 18:15: Kapteinen på «Karalius» ble gjort oppmerksom på at en litauisk sjømann er savnet. Båten var på fiske etter snøkrabbe i den russiske sonen i Smutthullet. Sikt i mørket var på 0,5-1 nautisk mil (900-1800 meter) og det blåste 6-8 m/s.

Lugaren og toalettene ble sjekket før kapteinen slo full alarm. Alt mannskap møtte til bestemt oppmøteplass og gjorde et grundig søk på hele båten.

Kl. 20:40 slo kapteinen mann-over-bord-alarm. Båten snudde og holdt samme kurs på retur. Fire fiskefartøyer bisto kystvaktskipet «KV Sortland» i søket, organisert av redningssentralen i Murmansk. Søket varte i 18 timer.

Fra loggen til Kystvakten kl. 23.46: «Ikke håp om å finne personen i live da han datt over bord cirka 20:00. Han hadde lite klær og ikke flytemiddel».

Eier: Arctic Fishing, Litauen.

Slått over bord:

«ARCTIC PIONEER»


26. november 2015 kl. 12:30: En teinestreng på «Arctic Pioneer» ble hektet fast på ripa under setting av snøkrabbeteiner. Da den løsnet ble en norsk fisker truffet med stor kraft i overkroppen og dratt med på sjøen.

Båten lå på Sentralbanken, 160 nautiske mil (rundt 30 mil) øst av Hopen, rett vest for Smutthullet. Det var mørketid, lette snøbyger med moderat sikt og en bølgehøyde på inntil tre meter.

I følge ulykkesrapporten fra Statens havarikommisjon for transport sa besetningsmedlemmene at det hele skjedde så fort at de ikke rakk å reagere før de hørte rop fra sjøen. To redningsbøyer ble kastet etter sjømannen, men det tok noe tid fordi bøyene er festet med ekstra line.

En redningsbåt ble satt på vannet. Sjømannen ble funnet med hodet ned i vannet, et stykke borte fra redningsbøyene. Redningsbåten returnerte klokken 12.40 med den forulykkede og det ble gjort livreddende innsats på vei tilbake til skipet. Om bord på «Arctic Pioneer» fortsatte livreddende innsats med bruk av hjertestarter. Til ingen nytte.

Fra Havarikommisjonens rapport: «Fiskeren ville med stor sannsynlighet hatt bedre overlevelsesevne dersom han hadde benyttet redningsvest og/eller arbeidsflyteplagg som beskyttet mot nedkjøling (hypotermi) og kunne forhindret drukning.»

Eierselskapet utdyper at de i store trekk var enige med rapporten og gjorde umiddelbart forbedringer i rutiner og sikkerhetsarbeid. De tar i dag sikkerhet på største alvor, sier rederiet til Dagbladet.

Eier: Arctic Pioner AS

Livbåten for sent på sjøen:

«KAMCHATKA»


2. februar 2015, kl. 15:15: En russisk sjømann som satte ut teiner i sjøen, ble truffet av en teine og kastet over bord. Den russiske båten «Kamchatka» fisket etter snøkrabbe i Smutthullet. Sjømannen hadde verken sikkerhetsline eller flytemidler, ifølge nettsiden stopcrabmafia.ru.

Nettsiden og dokumenter Dagbladet har fått tilgang til viser videre at redningsbøyer ble kastet ut, men at sjømannen ikke greide å holde seg fast med sine iskalde fingre. Det tok en halvtime å få livbåten på vannet. Den var enten festet for godt eller mannskapet var ukjent med bruken.

40 minutter etter at han gikk på sjøen ble sjømannen hentet opp igjen. Livet sto ikke til å redde.

Den norske Kystvakten har ingen informasjon som tilsier at mann-over-bord-varsling er iverksatt, hverken til HRS Nord-Norge eller MRCC (maritime rescue co-ordination centre) Murmansk.

Eier: Midel Co Ltd, Russland

Borte på stille hav:

«MEMELE»


21. april 2016, rett etter kl. 15:00: En russisk sjømann (30) forsvinner fra båten «Memele».

Ifølge den latviske sjøforklaringen var det siste mannskapet ser av ham den oransje oljehyren som forsvant ned i havet med teinetauet 10-20 meter vekk fra båten. Det var stille vær, overskyet og rolig sjø.

Straks startet et søk etter sjømannen. Kl 18:32 ble Hovedredningssentralen i Bodø varslet av skipsagenten Lanes Supply om at de hadde en mann-over-bord-situasjon på «Memele». Båtens posisjon var da ukjent.

Ulykken skjedde under snøkrabbefiske langt inne i russisk sone, dermed overtok redningssentralen i Murmansk ansvaret for aksjonen. To andre båter var med i søket. Søket fortsatte til rundt 17:00 dagen etter, uten at den savnede ble funnet.

Eier: Baltjura-Serviss Ltd, Latvia

Dimitrij forsvant:

«KALMAR»


4. september 2018, ca kl. 03:30: Ukraineren Dimitrij Kravtsjenko (33) forlot sin lugar på snøkrabbebåten «Kalmar» for å møte på vakt kl. 04:00. Han møtte aldri opp.

Båten forlot Las Palmas dagen før. Skipet var på vei til Mosambique, fortalte Kravtsjenko sin kone på telefonen noen timer tidligere.

Mannskapet søkte gjennom skipet før de slo alarm om mann over bord.

Hovedredningssentralen på Sola fikk beskjed og formidlet denne videre til Madrid og redningssentralen på Gran Canaria. Helikopter og redningsbåt ble sendt ut. Søket fortsatte i 72 timer uten at Dimitrij ble funnet.

Eier: Baltjura-Serviss Ltd, Latvia

Dagbladet har omtalt dette dødsfallet i en større artikkel.
Mann over bord: seks snøkrabbeskip har mistet mannskap over bord siden 2013. Omtalte selskaper er kontaktet eller forsøkt kontaktet. Kilder: sjøforklaringer, HRS-N, HRS-S og kystvakten.
Grafikk: Marius Grøndahl / Ola Strømman