KONTROLL: Etter at brannvesenet fikk kontroll på flammene i dag, har politiet gått i gang med sin etterforskning. Lensmann Inge Dahlø opplyser at de blir å snakke med skolebarna. Foto: Ole Morten Melgård/Dagbladet
KONTROLL: Etter at brannvesenet fikk kontroll på flammene i dag, har politiet gått i gang med sin etterforskning. Lensmann Inge Dahlø opplyser at de blir å snakke med skolebarna. Foto: Ole Morten Melgård/DagbladetVis mer

Politiet vil snakke med skolebarna som var på tur i området etter storbrannen på Frøya

Vil etterforske påstandene om at skoleklasse på tur kan ha forårsaket brannen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Politiet har startet etterforskning etter storbrannen som herjet på Frøya, opplyser lensmann Inge Dahlø til Dagbladet.

Ryktene går - Vi har begynt etterforskningen, og vi vil intensivere denne i morgen. Vi vil jobbe med å finne ut hva som skjedde, sier Dahlø før han legger til:

- Det er ikke til å legge skjul på at ryktene går, og vi er kjent med at noen har hevdet at skolebarn kan ha startet dette. Vi må ta tak i opplysningene og undersøke dem - derfor er det naturlig for oss å starte med skolen.

Dahlø understreker at vitneavhør i første rekke vil gjøres av voksenpersoner ved skolen, men sier de også vil snakke med barna.

- Det kan bli aktuelt å snakke med elevene, så får vi se hva det bringer fram, sier han til Dagbladet.

Påstandene om at skolebarn fra Sistranda barne- og ungdomsskole kan ha startet brannen kom fram i går kveld, og har siden versert i både nasjonale og lokale medier - samt på sosiale medier. På Facebook og Instagram har blant annet bilder og navn blitt gjengitt, opplyser politiet.

Lærere forsøkte å slukke Oppvekstsjef Roger Fredheim i Frøya kommune vil ikke gå inn på dette, men bekrefter overfor Adressa at lærerne forsøkte å slukke brannen.

ETTERFORSKER SAKEN: Lensmann Inge Dahlø på Frøya opplyser at politiet har begynt å etterforske storbrannen. Her sitter han i møte med innsatsleder Tom Åge Dahl (t.h.) på kommunehuset på Frøya. 
Foto: Henrik Sundgård / NTB scanpix
ETTERFORSKER SAKEN: Lensmann Inge Dahlø på Frøya opplyser at politiet har begynt å etterforske storbrannen. Her sitter han i møte med innsatsleder Tom Åge Dahl (t.h.) på kommunehuset på Frøya. Foto: Henrik Sundgård / NTB scanpix Vis mer

- De forsøkte  å slukke selv, men flammene spredte seg på veldig kort tid. De innså da at det bare var å glemme det, og ringte umiddelbart til 110, sier Fredheim.

Lensmann Inge Dahlø bekrefter overfor Dagbladet at brannen startet i området skolen var på dagstur, men advarer folk mot å drive med ryktespredning på sosiale medier.

- Det er mye rykter og folk hevder å vite hva som skjedde. Navn har blitt nevnt, og folk har kommet med saftige konklusjoner. Her har vi med barn å gjøre, og jeg ber folk tenke seg litt om. Dette er sårbare mennesker, sier lensmannen.

- Alle branner starter små, og det er noen ganger tilfeldig hva reslutatet blir. Det har tidligere vært tilløp til brann på Hitra etter at tørken satte inn i Trøndelag, med ulikt resultat.

Forebyggende innsats Dahlø forteller at en naturlig konsekvens av brannen er at både politiet og skolevesenet går i gang med forebyggende innsats.

- Det her hittil ikke lagt noen plan rundt dette, men jeg ser på det som en naturlig konsekvens med holdningsskapende arbeid. Været er jo fint og mange klasser er ute på tur, og da må voksenpersoner gjøre oppmerksom på hvilke regler som gjelder, sier lensmannen.

Det er hittil uklart hvilke reaksjoner ansvarlige for brannen kan stå overfor, men i Helgeland ble en eldre mann siktet etter straffelovens paragraf 148, den såkalte mordbrannparagrafen etter at han skal ha antent lyngbrann, ifølge Helgeland Arbeiderblad.

Lensmann Dahlø understreker at det på Frøya kan være snakk om lav alder, og dermed en helt annen strafferamme. Utover det vil han ikke si noe om eventuell reaksjon.

- Jobben vår er å få fram fakta om det som har skjedd, og så overlater jeg resten til politiadvokaten, men her kan det være snakk om lav alder, sier han.