AVLYTTET AV MURDOCHS AVISER: Den tidligere britiske statsministeren Gordon Brown skal ha blitt avlyttet av flere Murdoch-aviser, ifølge The Guardian. Arkivfoto: Reuters/Nigel Roddis/Scanpix AFP PHOTO/PAUL ELLIS
AVLYTTET AV MURDOCHS AVISER: Den tidligere britiske statsministeren Gordon Brown skal ha blitt avlyttet av flere Murdoch-aviser, ifølge The Guardian. Arkivfoto: Reuters/Nigel Roddis/Scanpix AFP PHOTO/PAUL ELLISVis mer

Politiet ville avsløre Murdoch-avisene for seks år siden

Men en dommer mente en eventuell rettssak ville være sløsing med skattebetalernes penger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LONDON (Dagbladet): Politiet i Plymouth sørvest i England skal under operasjon Reproof ha avslørt det første av det som skal ha blitt systematiske forsøk på å få ut konfidensiell informasjon om tidligere statsminister Gordon Brown og hans familie på ulovlig vis.

Men til overraskelse for etterforskerne, som hadde blitt fullstendig forskrekket av funnene, bestemte dommer Paul Darlow at saken ikke skulle gå videre, skriver The Guardian.

Dekket over og «begravd» - Vi trodde vi hadde en sak som ville holde i retten, sier en av dem.

Dermed ble de oppsiktsvekkende funnene  dekket over og «begravd» i politiarkiver i 2005. Dokumentene forteller ifølge avisa hvordan etterforskerne fant et nettverk av privatetterforskere spredt over hele landet, som igjen fikk informasjon fra politiets datasystemer fra korrupt lokalt politi.

The Guardian skiver at etterforskerne ble overrasket da de så at nettverket blant annet hadde den daværende finansministeren Gordon Brown som mål, i tillegg til to andre Labour-politikere.

Andre aviser avlyttet Opplysninger om at saken ble dekket til av en dommer i 2005, kommer etter The Guardians avsløring om at det ikke bare var News of the World - men også andre aviser i medieimperiet News International og News Corporation - som drev med telefonavlytting og annen skitten praksis.

Ifølge avisa brukte også The Sun og Sunday Times ulovlig informasjon fra telefonsvareren til tidligere statsminister Gordon Brown. De skal også ha prøvd å få tilgang til informasjon om Browns bankkonto og familiens medisinske register.

Blant annet skal The Sun ha fått tak i medisinsk informasjon om sønnen hans. Avisa publiserte senere en artikkel om hans alvorlige sykdom.

Også den høyt ansette avisa Sunday Times skal ha brukt lugubre midler for å få informasjon. Ifølge The Guardian skal nemlig en svindler som jobbet for avisa ha lurt Browns advokater i London, Allen & Overy, ha blitt lurt til å gi ut detaljer fra dokumenter. Banken Abbey National Bank skal ha funnet bevis for at en mann som lot som å være Brown opptil seks ganger for å få informasjon om kontoen hans. Mannen skal ha jobbet for Sunday Times.

Gordon Browns kontor ble i det stille varslet i 2003. Det er uklart hvorfor Brown ikke har foretatt seg noe tidligere.