KATASTROFE: 159 mennesker døde i «Scandinavian Star»-brannen i 1990. Nå blir den etterforsket på nytt.
Foto Per Løchen / NTB scanpix
KATASTROFE: 159 mennesker døde i «Scandinavian Star»-brannen i 1990. Nå blir den etterforsket på nytt. Foto Per Løchen / NTB scanpixVis mer

- Politiet visste at feil eier ble etterforsket

Nye politidokumenter om «Scandinavian Star»-katastrofen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KØBENHAVN (Dagbladet): Dansk politi visste hvem som virkelig eide «Scandinavian Star» da skipet brant, men gjorde ingenting med det, hevdes det i nye dokumenter.

Norsk politi fikk overlevert dokumentene fra Mike Axdal under et dommeravhør i Københavns byrett sist mandag.

Axdal overlevde skipsbrannen så vidt, men mistet sin far og bror. Siden brannkatastrofen har han drevet sin egen etterforskning, mer eller mindre på heltid.

60 000 sider Norsk politi har digitalisert omkring 60 000 dokumentsider denne uka og fraktet det hjem til Norge.

Dagbladet har fått tilgang til de nye dokumentene, totalt omkring 250 dokumenter som omhandler eier- og forsikringsforholdene for skipet.

Blant Axdals dokumenter fremkommer det flere tilsynelatende oppsiktsvekkende forhold.

Den danske rederen Henrik Johansen påtok seg eierskapet og ansvaret for skipet etter brannen i Skagerak 7. april 1990 der 159 mennesker mistet livet.

- Amerikansk eierskap Men det framkom opplysninger om at SeaEscape cruises i Miami var de reelle eierne. SeaEscape sendte derfor ut en pressmelding 17. april 1990 der de hevdet at de ikke eide skipet.

Forvirringen rundt eierskapet fikk politimesteren i bydelspolitistasjonen på Frederiksberg i Danmark til å reagere. De hadde ansvaret for å etterforske eier- og forsikringsforholdene.

Den 17. mai 1990 ba han myndighetene finne ut skipets reelle eier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svaret kom den 31. juli 1990 fra den danske ambassaden i London. Ambassaden fikk opplysningene fra skipsregisteret til Bahamas som holder til i London: SeaEscape eide «Scandinavian Star» da det brant.

Politiet visste altså på dette tidspunktet hvem som eide skipet og hadde ansvaret — men foretok seg ingenting.

Tilbakedaterte eierskapet Ett år etter brannen uttrykte politimesteren på Frederiksberg sin tvil over eierskapet i et brev til Statsadvokaten på Sjælland. Men igjen - ingen foretok seg noe.

To dager etter brannen troppet det opp noen hos Bahamas' skipsregister i London som ville endre eierforholdet på «Scandinavian Star» fra SeaEscape til KS Scandinavian Star, som Henrik Johansen kontrollerte.

Skipsregisteret nektet fordi skipet nettopp hadde brent, ifølge dokumentene.

- Jeg oppsøkte registeret i 1996 og fikk disse opplysningene, sier Axdal.

Den 30. august 1990 fikk Bahamas-registeret besøk igjen. Denne gangen tillot det en endring. KS Scandinavian Star ble oppført som eier av skipet og overdragelsen av eierskapet ble tilbakedatert til 5. april — to dager før brannen.

- Vi har ikke klart å finne ut hvem som fikk dette utført. Det må nå politiet forsøke å avdekke fordi det er viktig informasjon i forhold til spillet rundt eierne — og jeg anser det som dokumentfalsk, sier Axdal.

Dømt I juli 1991 uttrykte politimesteren på Frederiksberg igjen sin bekymring om eierforholdet overfor Statsadvokaten. Han reiste spørsmål om foretaksstraff for eierselskapet.

Men de var usikre på hvem som virkelig eide dødsskipet — og igjen - ingenting skjedde.

I februar 1992 ble Henrik Johansen tiltalt - og senere dømt i Handels- og sjøretten sammen med Hansen og kaptein Larsen. Dommen ble stadfestet av Høyesterett i 1993.

- Både Henrik Johansen og Ole B. Hansen ble feilaktig dømt. Det var jo ikke de som eide og drev skipet, hevder Axdal.

Dette underbygges av en redegjørelse fra den danske riksadvokaten i 2005 der det fastslås at eierforholdene aldri er fullt ut fastlagt.

- Ren proforma Dansken Niels-Erik Lund sto oppført i Bahamas-registeret som «managing owner» i SeaEscape. I brev til dansk politi i 2005 hevdet han at dette var ren proforma og at KS Scandinavian Star eide skipet. SeaEscape hadde kun salgspant i skipet og fikk derfor deler av forsikringsoppgjøret, hevdet Lund.

Han ble aldri avhørt av politiet. Dokumentasjon på salget har aldri blitt fremlagt.

Lund styrer i dag selskapet International Shipping Partners i Miami etter at SeaEscape gikk konkurs i 1996. Han har ikke besvart Dagbladets henvendelser.

- Brant i Sverige Dagbladet har tilgang til dokumenter fra det svenske Sjöfartsverket som senest i januar i år bekrefter at skipet befant seg i svensk territorialfarvann da det brant.

Det betyr i så fall at svensk politi burde ha etterforsket brannen og at sjøforklaringen og påfølgende rettssaker skulle ha vært avholdt i Gøteborg.

Lederen for Finans- og miljøkrimseksjonen ved Oslo politidistrikt, Børre Walderhaug ønsker verken å kommentere den pågående etterforskningen eller Axdals dokumenter.