«DEN NYE SKOLEN»: Politikere er positive til Teknologirådets nye veiledning rundt barn og ungdoms skoleundervisning i hjemmet, og leksehjelp på skolen. På bildet er elevene på Haugenstua skoler som bruker et nytt dataprogram i matteundervisningen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
«DEN NYE SKOLEN»: Politikere er positive til Teknologirådets nye veiledning rundt barn og ungdoms skoleundervisning i hjemmet, og leksehjelp på skolen. På bildet er elevene på Haugenstua skoler som bruker et nytt dataprogram i matteundervisningen. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Politikere er positive til «den nye skolen»

- Denne løsningen vil gjøre det lettere å følge opp hver enkelt elev på en bedre måte, sier Marianne Aasen (Ap).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I framtida kan mer av undervisningen foregå hjemme, mens oppgaver og lekser vil bli gjort på skolen. Det er ett av rådene til Teknologirådet, som skal veilede Stortinget og regjeringen om konsekvenser av teknologiske endringer.

- Dette er vi veldig for, og denne løsningen vil gjøre det lettere å følge opp hver enkelt elev på en bedre måte. Dette gjelder spesielt de som sliter på skolen, og de som tar ting veldig lett, sier Marianne Aasen i Arbeiderpartiet, leder for kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.

Klare kjøreregler En av de nye løsningene kalles «det omvendte klasserom». Det går kort og godt ut på at mer av undervisningen foregår hjemme.

Ny teknologi vil derfor gjøre det lettere å overvåke eleven, og muligheten for overvåkning er stor.

- Dette er helt riktig retning å gå innenfor utdanning, men vi må ha en bevisst politikk i forhold til personvern rundt elevene, sier Venstres leder, Trine Skei Grande.

Hun gjør det klart at elevene skal bli inkludert.

- Det er viktig å stadfeste kjørereglene overfor elevene. Det bør lages en skriftlig avtale mellom lærer og elev om hvordan dette skal løses, og vi må ha et bevisst forhold til denne typen overvåkning, sier Grande til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Blir ikke elevene inkludert i måten overvåkningen fungerer på, kan vi ende opp med en generasjon ungdom som ikke mener personvern er noe verdt, sier hun videre.

Kun et suppliment Marianne Aasen i Arbeiderpartiet peker på barn og ungdommens bruk av dynamiske og sosiale medier.

POSITIV:  Marianne Aasen (Ap), leder for kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, er meget positiv til denne formen for lærdom i skolen. Hun mener dette vil gi elever en bedre og personlig oppfølging. Foto: Erlend Aas  / NTB SCANPIX
POSITIV: Marianne Aasen (Ap), leder for kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, er meget positiv til denne formen for lærdom i skolen. Hun mener dette vil gi elever en bedre og personlig oppfølging. Foto: Erlend Aas / NTB SCANPIX Vis mer

- Barn og ungdom blir stimulert gjennom sosiale medier. Barn er i utgangspunktet nysgjerrige, men skal vi klare å vekke disse barna på skolen, må vi gå inn på deres arena, sier Aasen til Dagbladet.

Hun mener imidlertid at dette ikke skal ta over for lærerne i skolen.

- Det er viktig å påpeke at dette kun skal være et suppliment. Dette vil ikke erstatte en lærer, for barn trenger veiledning og hjelp av pedagoger i skolen, sier Aasen videre.

Venstres leder tror også dette vil føre til bedre læring for norske elever.

- Dette vil gi større rom for individuell oppfølging. Læreren kan følge opp hver enkelt elev på en bedre måte, og ikke alt avhenger lenger av hva foreldre kan, sier Grande.

RIKTIG RETNING: Venstres leder Trine Skei Grande er positiv til den nye løsningen, men sier man må være oppmerksom rundt denne formen for overvåkning. Foto: Gorm Kallestad / Ntb Scanpix
RIKTIG RETNING: Venstres leder Trine Skei Grande er positiv til den nye løsningen, men sier man må være oppmerksom rundt denne formen for overvåkning. Foto: Gorm Kallestad / Ntb Scanpix Vis mer