KOLLEKTIVFELTKJØRING:  Elbiler kan i dag kjøre i kollektivfeltet. Denne fordelen kommer ikke til å vare for alltid, mener flere politikere. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
KOLLEKTIVFELTKJØRING: Elbiler kan i dag kjøre i kollektivfeltet. Denne fordelen kommer ikke til å vare for alltid, mener flere politikere. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Politikere varsler slutt på elbiler i kollektivfeltene

Folk som kjører elbil må være forberedt på at de neppe får kjøre i kollektivfeltet for alltid, sier Nikolai Astrup (H).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Elbiler er i dag fritatt for både engangsavgift og merverdiavgift, kan kjøre i kollektivfeltet og har en årsavgift på bare 420 kroner.

- Fordelen med å kjøre i kollektivfeltet kommer ikke til å eksistere i all evighet, og det bør alle som kjøper elbil være klar over, sier Høyres klimapolitiske talsmann Nikolai Astrup til Dagens Næringsliv.

Astrup understreker samtidig at fordelene for elbil-eiere skal beholdes så lenge som mulig.

I Norge når salget av elbiler stadig nye høyder. Bare i august kom det 1.736 nye slike biler på veiene, ifølge avisen. I Oslo-området er bussene utsatt for elbil-kø i kollektivfeltene.

Etter at Statens vegvesen gjennomførte en telling av antallet elbiler i kollektivfeltene rundt Oslo, ble det avdekket at det daglig kjørte om lag 1.350 elbiler, 120 busser og 100 drosjer i kollektivfeltet.

Regjeringen har fredet elbilavgiftene i det kommende statsbudsjettet, men goder som bompengeavgift, fergepris og kollektivfeltkjøring kan endres av andre hensyn. Endringene kan bli lokale.

- Jeg anser det som usannsynlig at tilgangen til kollektivfeltet skal forsvinne i hele landet dersom man har en kort strekning utenfor Oslo som utgjør et problem, sier Astrup.

Finanspolitisk talsmann i Frp, Gjermund Hagesæther, tror det første som ryker er kjøringen i kollektivfelt og fordelen med gratis ferger.

(NTB)