Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Politikerne er årsak til disiplin-problemene i skolen

Politisk elevpopulisme har gitt elevene for mye makt, mener Norsk Lektorlag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lederen for lektorene, Gro Elisabeth Paulsen, mener politikerne kan takke seg selv for uro og kaos i norsk skole.

I går skrev Dagbladet om den store elevundersøkelsen hvor 300 000 elever kommer med en nådeløs dom over norsk skole: Det er altfor mye bråk og uro i norsk skole.

-  Mister autoritet

Lektoren mener årsaken er det hun kaller politikernes elevpopulisme, at elevene har fått for mye makt.

-  Politikerne lover elevene veldig mye i forhold til tilpasset undervisning. Det er en slags elevpopulisme: Det er elevene som skal bestemme hva de skal lære, hvordan de skal lære og hvor de skal lære. Elevene får dominere, sier hun.

Konsekvensen av elevenes økte innflytelse er at lærerne mister sin autoritet, dermed blir også undervisningen dårligere, mener hun.

Problemet mener Paulsen stammer tilbake til tidligere utdanningsminister Gudmund Hernes (Ap) skolereform i 1994.

-  Den svekkede lærerautoriteten er et bestillingsverk fra reform-94 og reform-97. Den nye lærerrollen som da ble etablert skulle ikke undervise, men bare imøtekomme elevene ønsker, som en slags assistent for elevene. Alle politiske partier ser på det med tilpasset opplæring som en slags trylleformel, men ingen har gitt det noe innhold.

Nå vil Paulsen bort fra at elevene selv får bestemme om de skal se film eller la lærerne snakke i timen. Hun ønsker seg en skole som stiller tøffere krav til elevene og hvor lærernes autoritet bygger på faglig tyngde og kunnskap.

-  Det må være slik at elevene i videregående skole opplever at de har en eksamen foran seg som er så krevende at de trenger faglig hjelp av lærerne. Vi kan ikke ha det slik at elevene sklir igjennom skolesystemet, sier hun.

-  Langt over mål

Kunnskapsminister Øystein Djupedal mener Paulsen bommer helt i sin kritikk.

-  Selv om det er lærerne som har det faglige ansvaret, vil det være uklokt om en lærer ikke lytter til elevene. Det er grunnleggende viktig. Derfor skyter Paulsen langt over mål med sin kritikk, sier Djupedal og legger til:

-  Jeg ønsker meg lærere som har autoritet, men som ikke er autoritær. Læreren skal se elevene og motivere dem til læring. Vi har heldigvis mange gode lærere i den norske skole. Men Djupedal innrømmer at det er flere ting som må gjøres framover.

-  Undersøkelsen viser at det store flertallet av elever trives, men at vi ikke har så høy grad av faglig trivsel. Vi har mange ting å ta tak i. Det er derfor vi har bestilt denne undersøkelsen og det er derfor vi skal gjøre norsk skole bedre.

KAN TAKKE SEG SELV:Lederen for lektorene, Gro Elisabeth Paulsen, mener politikerne kan takke seg selv for uro og kaos i norsk skole.