Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Politikerne kan velte SAS

Kapital-redaktør Trygve Hegnar ber politikerne holde fingrene av SAS-fatet. Han mener den største faren selskapet står overfor er styringskåte politikere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS er i dyp krise. Selskapet har tapt 1,88 milliarder svenske kroner bare de tre første månedene i år. Men ifølge Hegnar kan politikere utgjøre en større trussel overfor selskapet enn den ekstremt vanskelige situasjonen flyselskapet er i.

- Det verste som kan skje, er at politikere i Norge, Danmark og Sverige ser på dette som en kamp seg imellom. Det vi er vitne til i SAS er en dødskamp, ikke en landskamp, sier Hegnar.

Hestekurer

Det er ikke bare SAS som kjemper desperat for å overleve. Også datterselskapene Widerøe og Braathens presenterte røde tall i går, og har iverksatt kostnadskutt på 200 og 300 millioner kroner.

Så å si hele den internasjonale luftfarten er i dyp krise. Konkurser, nedbemanninger og store omlegginger preger hele bransjen. Terror, krig og sars, samt generell lavkonjunktur, rammer hardt. Bare ualminnelige sterke hestekurer kan redde luftfarten, sier Hegnar.

- SAS er bare et av mange selskap som er brutalt hardt rammet. Løsningen er å bli mer kostnadseffektive. Her må politikerne holde seg unna. Jeg vet ikke om de er klar over det, men 50 prosent av SAS tilhører private aksjonærer. Norge eier bare 14,3 prosent av selskapet.

- Dersom politikere går inn og forsøker å gripe inn, er det et overgrep mot de private aksjonærene. Det blir som å stjele fra dem. Et politisk inngrep kan føre til at SAS går over ende, sier Hegnar.

- Burde begynt før

Professor Siri Petter Strandenes ved Norges Handelshøyskole tror det blir lettere for SAS å kutte kostnader med de dårlige tallene de presenterte i går.

- Situasjonen med høye kostnader er ikke ny, og på den bakgrunn er det forbausende at de ikke begynte kostnadsreduseringen tidligere, sier hun.

Analytiker Preben Rasch-Olsen i Handelsbanken ser imidlertid optimistisk på den snuoperasjonen SAS er i gang med.

- Det skal enormt mye til for at selskapet skal gå over ende. Hvis sparetiltakene slår til, tror jeg de skal greie snuoperasjonen. Men det vil ta tid, sier han.

Alliansebygging

Internasjonal luftfart står overfor store forandringer. Fagfolk tror at man om noen år vil se helt andre konstellasjoner i bransjen.

- For å overleve vil vi se en større grad av alliansebygging. I Europa vil det skje rundt de tre store, Air France, Lufthansa og British Airways, sier forsker Jon Inge Lian i Transportøkonomisk Institutt.

Ved siden av terroren, Irak-krigen og sarsepedemien, ser Lian på lavkostselskapene som en trussel for SAS og andre store, etablerte selskap.

Bunnen nådd?

Både Lian og Hegnar mener at SAS og internasjonal luftfart står overfor problemer som er langt alvorligere enn folk flest er klar over. Hegnar er ikke optimist, og tror på flere år med lavkonjunktur. Lian er forsiktig optimist, men mener at bunnen i markedet kan være nådd. Han får støtte av Øystein Tvetene i Avinor (tidl. Luftfartsverket).

- Tertialrapporten for i år viser en økning på 0,8 prosent i innlandstrafikken og en økning på 1,4 prosent i trafikken til utlandet.

- I perioden 2000- 2003 gikk innlandstrafikken ned med 14 prosent, så sett i lys av dette er oppgangen gledelig. I den samme perioden var viste utenlandstrafikken en økning på 5,4 prosent, sier Tvetene.

Ekspertene tror også på at prisene vil falle ytterligere, til forbrukernes glede.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media