Politikernes ansvar

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Få er vel overrasket over at prisen på Gardermobanen er i ferd med å bli så høy at normal lønnsomhet er ute av regnestykket. Dersom de tallene som nå er presentert i mediene blir de endelige, er banen blitt dobbelt så dyr som forutsatt da beslutningen om å bygge ble fattet i Stortinget i 1992. Selv om NSB-sjefen dividerer og multipliserer etter alle kunstens regler, er overskridelsen av en slik størrelsesorden at det er naturlig å spørre om prosjektet har vært under kontroll.
  • Problemet er bare at det er svært lite å gjøre med dette nå. Banen er jo så godt som ferdig. Når lederen i Stortingets samferdselskomité mener at NSB-sjefen Osmund Ueland i egenskap av styreformann i Gardermobanen bør gå av, er det en vanlig politisk symbolhandling. Ingen overskridelse reverseres ved det, og sannsynligvis ville det bare skape ytterligere uro og forsinkelser. Dessuten er det tvilsomt om rette mann derved ville bli stilt til ansvar.
  • For hele dette jernbaneprosjektet er jo først og fremst politikernes ansvar. Som alle store kommunikasjonsløsninger var plasseringen av hovedflyplass på Gardermoen resultat av et stort kompromiss mellom motstridende interesser. Jernbanen ut til flyplassen skulle ivareta miljøinteressene og var en forutsetning for den politiske støtten til stedsvalget som var nødvendig for at regjeringen Harlem Brundtland skulle få flertall. Gardermobanen skulle være rask, miljøvennlig og lønnsom. Men hastverk, dårlig planlegging og andre politiske føringer har bidratt til å fordyre jernbaneprosjektet, og gjøre det til et tvilsomt miljøprosjekt.
  • Regjeringen skal i løpet av de nærmeste ukene legge fram et dokument for Stortinget om økonomien i Gardermobanen. Det vil vurdere både rentefritak og sanering av deler av gjelden. Antakelig må også passasjerprognosene justeres. Samme hvordan man gjør dette, blir det alt annet enn lønnsomt. Men det egentlige ansvaret for fadesen vil nok smuldre bort som det alltid gjør når det er politiske valg som ligger til grunn for prosjektet.