Politikkselgere

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I løpet av to år har regjeringen økt antallet kommunikasjonsmedarbeidere fra 102 til 122, ifølge Aftenposten. Opplysningen er relevant ikke minst med tanke på striden rundt ansettelsen av en tidligere medarbeider fra Senterpartiets stortingsgruppe som taleskriver for statsråd Åslaug Haga. Kommunikasjonsmedarbeiderne er per definisjon upolitiske, men fungerer i høyeste grad politisk. Det samme kan man si om hele embetsverket. Det er lyttende og lojalt overfor den til enhver tid sittende regjering. Men det er likevel forskjell på å representere nøytral sakkunnskap og skulle selge et politisk budskap i den mest innbydende form, slik særlig taleskrivere gjør.

Økningen i antall kommunikasjonsmedarbeidere blir begrunnet med sterk vekst i antall medier og mediekanaler. Det er forståelig at det øker belastningen på politikerne som helst skal gi svar når de blir spurt. Men framfor å øke antall informasjonsmedarbeidere bør den politiske ledelse ha større tiltro til at embetsverket selv kan gi de beste svar, i tillegg til at statsråden bør kunne utnevne flere politiske medarbeidere.