Pølsekamp om millioner

Bensinstasjonene selger pølser for 1,4 milliarder i året. Hittil har den lille pølsefabrikken Leiv Vidar stått for brorparten av salget. Men 1. juli overtar giganten Stabburet pølseserveringen fra alle landets Statoil-stasjoner. I bransjen verserer en rykteflom om hvordan de skaffet seg storavtalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Situasjonen er dramatisk for pølsemakerne på Hønefoss. Leiv Vidar taper 20 prosent av omsetningen, og må kvitte seg med 17 ansatte. Det er Davids kamp mot Goliat.

Stabburet, som produserer pølser med merkenavnet Chefs, har som kjent flere matbein å stå på. Det er noe av årsaken til at Esso konverterte til Chefs for tre år siden, og at Statoil nå kvitter seg med Leiv Vidar, som startet pølseboomen på bensinstasjonene for ti år siden.

- Vi trenger en samarbeidspartner som har mer enn pølser å by på. Stabburet har jo både pizza og hamburgere, sier sjef for konsept og kategori i Statoil, Jan Baklund, til Dagbladet.

- Trenger bredde

Det er ikke pølsene til Leiv Vidar det er noe i veien med, mener Baklund.

- Men vi trenger Stabburets kompetanse for å tilpasse oss det skandinaviske markedet. Leiv Vidar har bare pølser, Stabburet selger mange andre matvarer. Og Chefs pølser gjør det like bra i test, hevder Baklund.

Kjøpte seg inn?

Statoil samarbeider tett med Hakon-kjeden, som satser stort på det skandinaviske markedet.

- Derfor trenger vi en samarbeidspartner med kraftige muskler og kompetanse på flere typer fastfood, sier Baklund.

I bransjen syder ryktene. Ifølge magasinet Convenience Fastfood skal Stabburet ha betalt Statoil Detaljhandel med kjedene ICA Express og Bil & Butikk rundt 100000 kroner pr. butikk - til sammen 15 millioner kroner - for å selge inn seg selv og pølsene sine.

- Vårt fortrinn er bredde og kunnskap. Det øker omsetningen på Statoil-stasjonene og det er viktig for dem. Utover det vil jeg ikke kommentere konkrete kontraktsforhold, sier salgsdirektør Torbjørn Ellingsen i Stabburet.

- Tøft marked

- Kampen om kundene er tøff og handler om mye mer enn pølser. Tidligere hadde Leiv Vidar tre store pølsekunder, nemlig Statoil, Esso og Shell. Nå har vi to hver (Stabburet har også HydroTexaco red. anm.), det er helt normalt i en konkurransesituasjon, sier Ellingsen.

Shell tviholder imidlertid på samarbeidet med Leiv Vidar.

- Vi har nettopp inngått en ny fireårsavtale med Leiv Vidar. I Shell Select satser vi på kvalitet. Vi vil ha leverandører som setter kunden i førersetet, sier informasjonssjef Per-Anders Oweren i Norske Shell.

DRAMATISK: Leiv Vidar taper 20 prosent av omsetningen, og må kvitte seg med 17 ansatte.