ETTERFORSKER: Nils Kristian Brekke er utreder i Codan forsikring og mener trenden er at biltjuver går etter de kostbare bilene.  Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
ETTERFORSKER: Nils Kristian Brekke er utreder i Codan forsikring og mener trenden er at biltjuver går etter de kostbare bilene. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Populært å stjele kostbare biler

Høy avkastning og lave straffer lokker organiserte bilbander til Norge. Bevæpnet med tekonologi som overgår bilbransjens egne sikkerhetstiltak, er det de dyre bilene som forsvinner ut av landet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Til tross for bilbransjens forsøk å på å gjøre biler vanskeligere å stjele, ligger de kriminelle bilbandene et steg foran. Avansert teknologisk uttstyr, utviklet av profesjonelle ingeniører, gjør bandenes arsenal vanskelig å beskytte seg mot.

Orginalnøkler kopieres, startsperrer manipuleres og «jammere» tas i bruk for å hindre biler med sporingssystemer å bli funnet.

- Trendene i dag er at det er veldig populært å stjele kostbare biler. Det ser vi over hele Europa. Gjennom vårt internasjonale arbeid ser vi at mange av de stjålne bilene fraktes østover, sier Nils Kristian Brekke, utredningsleder ved Codan Forsikring i Oslo

Færre tyverier For 10 år siden ble det stjålet 10 000 flere biler i året enn i 2012. Tall fra Finans Norge, som er hovedorganisasjonen for finansnæringen, anslår at 5600 biler ble stjålet i fjor.

KOPI: Utstyr som kan brukes til å kopiere orginale bilnøkler koster opp til 100 000 kroner og er tilgjengelig for kjøp på nettet. Foto: Privat
KOPI: Utstyr som kan brukes til å kopiere orginale bilnøkler koster opp til 100 000 kroner og er tilgjengelig for kjøp på nettet. Foto: Privat Vis mer

- På 90-tallet var det tyverier av all slags type biler. Nærmere 20 000 biler forsvant i året. Senere har antall tyveri av biler gått ned. Det er blitt vanskeligere å stjele, sier Nils Kristian Brekke.

-For noen år siden var antallet biltyverier langt høyere. Det er flere grunner til denne nedgangen, men startsperre er den viktigste, sier Leif Osland i Finans Norge.

Erstatning Forsikringsselskapenes erstatningsutbetalinger for biltyveri var 159 millioner kroner i de ni første månedene i 2012. Det er en nedgang på 11 prosent i forhold til samme periode i 2011.

- Det vi ser at antall tyverier av eldre biler som er lette å stjele går ned. Nyere biler med startsperre er blitt veldig populært og for forsikingsbransjen er det en økning i utbetalinger for kostbare kjøretøy, sier Brekke til Dagbladet.

HINDRER SPORING: Enkelte biler har telefonutstyr som gjør at bilen kan spores. Jammere brukes til å forstyrre gsm-signalet. Foto: Privat
HINDRER SPORING: Enkelte biler har telefonutstyr som gjør at bilen kan spores. Jammere brukes til å forstyrre gsm-signalet. Foto: Privat Vis mer

En prognose fra Finans Norge for hele 2012 viser 207 millioner kroner i erstatninger etter biltyveri og 5600 biltyverier. Det er i så fall en nedgang på henholdsvis 6 prosent og 14 prosent i forhold til 2011.

GAMMELDAGS: Forskjellige dirksett blir brukt for å åpne bildører. Dette dirksettet er ikke spesielt avansert.  Foto: Privat
GAMMELDAGS: Forskjellige dirksett blir brukt for å åpne bildører. Dette dirksettet er ikke spesielt avansert. Foto: Privat Vis mer