Porno selger så det står etter

- Det blir for mye fokusering på sex, hevder antisex-profet Vetle Lid Larssen. Men norske menn er tydeligvis helt uenige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Erotikk-tilbudene på tv, Internett og video har eksplodert i Norge på 90-tallet. Og mannebladene holder fortsatt stand, til tross for at salget har sunket med knappe 11 prosent.

Mest for menn

- Det er ingen grunn til å tro at interessen for erotikk har avtatt. Sex blir aldri umoderne, sier markedssjef Gunnar Farstad i Narvesen Distribusjon.

Der i gården puttes alle pornobladene i kategorien «Mest for Menn».

- Bladene i denne kategorien møter skjerpet konkurranse fra video, filmer, CD-ROM og Internett. Hele markedet for erotikk og sex er forandret. I dag er det 44 blader i «Mest for menn»-kategorien. 14 er norske, 30 er utenlandske. I 1991 var det drøyt 30, sier Farstad.

På verdenstoppen

Også Internett er en populær måte å få adgang til porno på.

- Da vi begynte med Lek på nett for et år siden, var vi blant de 20 mest populære internettstedene i hele verden, sier Trond Schia, dataansvarlig hos Papernett Publishing som står bak mykpornobladene Lek og Coctail.

Populariteten har avtatt etter at web-stedet ble betaltjeneste, og Schia har ikke pålitelige tall på hvor stor trafikken er i dag.

En oversikt over de 100 mest populære søkeordene på Internett viser at 35 er pornorelaterte.

Sex på tv

Den som foretrekker porno på tv, kan velge mellom flere kanaler.

Statseide Telenor formidler fire kanaler som sender pornografiske filmer på sine satellitter.

Kabelselskapet Janco Multicom har nettopp lansert Playboy TV som et tilbud til kundene.

- Vi har fått ganske mange bestillinger allerede, opplyser produktsjef Egil Perland og mener det har vært et hull i markedet for en slike kanal. Han presiserer at dette er en betalingskanal og at innholdet tilfredsstiller det norske lovverket.

Livsstilsblader

Livsstilsbladene er de store salgsvinnerne på 90-tallet. Økningen har vært på hele 475 prosent. Også i mange av disse bladene er sex et populært tema.

- Sex har gjort sitt inntog også i livsstilsbladene. Nå ser en sex i forskjellige sammenhenger, sammen med biler, tatoveringer, film og mote, sier markedssjef Gunnar Farstad i Narvesen Distribusjon.