Postbanken oppe igjen

Postbankens 300.000 kunder kom ikke inn i nettbanken inntil klokka ti.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Postbankens 300.000 kunder kom inntil klokka ti i kveld ikke inn på nettbanktjenestene.

- Vi har hatt problemer med Postbankens nettbank i hele dag, men nå skal det fungere igjen, sier informasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Postbanken til Dagbladet.no.

Han avviser at årsakene til den tekniske svikten skyldes sikkerhetsproblemer.

- De tekniske problemene har kommet som følge av en teknisk oppgradering av nettbanken systemer, slik at den blir bedre for brukerne.

Bruusgaard beklager på det sterkeste at nettbankens kunder ikke har hatt tilgang til bankens tjenester.

- Nå er Postbanken oppe, men med noe begrenset funksjonalitet, vi vil fortsette å jobbe for å få nettbanken i full drift så fort som mulig. Å betale regninger vil være mulig, sier Bruusgaard.


Trøbbel også for DnB Nor

DnB NORs kunder fikk tilgang til nettbanken i 17-30-tiden, men problemene var ikke over.

KRØLL MED POSTBANKEN: Postbankens 300 000 nettbankkunder har ikke hatt tilgang til nettbanken sin i hele dag. - Nå skal det være mulig å betale regninger igjen, sier informasjonssjef Nicolay Bruusgaard. Foto: Ståle Andersen/SCANPIX.
KRØLL MED POSTBANKEN: Postbankens 300 000 nettbankkunder har ikke hatt tilgang til nettbanken sin i hele dag. - Nå skal det være mulig å betale regninger igjen, sier informasjonssjef Nicolay Bruusgaard. Foto: Ståle Andersen/SCANPIX. Vis mer

- Vi fikk nye problemer med DnB NORs nettbank i 19.30-tiden, og den var ustabil i halvannen times tid. Nå i kveld skal den fungere igjen, sier informasjonsrådgiver for personmarked, nettbank og IT i DnB NOR, Marit Giske, til NTB.

Postbankens kunder må imidlertid fortsatt smøre seg med tålmodighet.

- Vi har forsøkt å få systemet i gang, men nettbanken var fortsatt ustabil for en stor del av kundene, og vi valgte derfor å stenge den igjen. Vi arbeider utover kvelden mandag, og håper å få ordnet feilen så snart som mulig, sier Giske.

Problemene startet i 8-tiden mandag. De rundt 800.000 aktive nettbankkundene til DnB NOR og Postbanken kunne verken kunnet sjekke saldo eller få betalt regningene sine.

- Regninger som allerede lå inne for betaling, ble trukket som normalt. Men man kunne ikke få betalt nye regninger, sier Giske.

Hun legger til at banken beklager det som har skjedd. Kundene har hele tiden kunnet utføre regningsutbetalinger via kontofon.