SVINDELFORSØK: Flere personer har ifølge Posten fått en tekstmelding der de blir bedt om å betale utestående porto. En lenke i SMSen leder til nettsiden posten.club. Både SMSen og nettsida er en del av et svindelforsøk, advarer Posten. Skjermdump: posten.club / privat
SVINDELFORSØK: Flere personer har ifølge Posten fått en tekstmelding der de blir bedt om å betale utestående porto. En lenke i SMSen leder til nettsiden posten.club. Både SMSen og nettsida er en del av et svindelforsøk, advarer Posten. Skjermdump: posten.club / privatVis mer

Posten advarer mot julesvindel: - Det er kyniske kjeltringer

Midt i julestria dukket det opp en SMS fra Posten om at julegaven er stoppet. «Slett meldinga», er den klare beskjeden fra Posten.

Eirik Harberg ble ikke spesielt overrasket da det tikket inn en SMS med beskjed om at det lå en pakke og ventet på ham midt i julestria.

- Jeg fikk en SMS, som tilsynelatende kom fra Postens telefonnummer, med beskjed om at de hadde forsøkt å levere en pakke til meg - men at det manglet porto. I meldingen fulgte det også med en lenke, som tok meg til en nettside som er helt lik Postens nettside.

Harberg sier selv at han er bevisst svindelforsøk, men at han i dette tilfellet var nære på å bli lurt. For når man kommer inn på nettsiden, som nærmest er et speilbilde av posten.no, ligger pakkenummeret ferdig utfyllt.

Dersom man klikker på lenka for å «spore» pakken, kommer man til en ny side der man blir bedt om å betale fem kroner i manglende porto for å få utlevert pakken.

- Jeg venter på flere pakker nå i jula. Og det ville ikke vært så merkelig om en avsender i julestresset hadde glemt å betale full porto før pakken ble levert til posten, sier han til Dagbladet.

Det var først da han oppdaget URL-adressen, altså nettadressen, på siden han besøkte at han var helt sikker på at det dreide seg om et svindelforsøk. For posten.club hadde han aldri hørt om.

- Slett meldinga

Posten Norge er kjent med tekstmeldingene som har blitt sendt ut, og reagerer sterkt på det de beskriver som et kynisk svindelforsøk.

- Vi har også tidligere sett at det har blitt sendt ut titusener, for å ikke si millioner, av e-poster hvor vår merkevare blir utnyttet av banditter og kjeltringer. Vi ser det spesielt nå i jula, hvor det er utrolig mange pakker som blir sendt på tvers av landet, at mange utnytter muligheten til å begå svindel, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge.

Han understreker at Posten kjenner adressen til folk som bor i Norge, og at man ikke blir bedt om å oppgi betalingsinformasjon på den måten.

- Slett meldinga, vi kjenner adressen din. Vi anbefaler alle om å laste ned Postens sporingsapp. Der får du all informasjon du trenger, og du kan også være helt sikker på at informasjonen du finner kommer fra oss, sier han.

I tillegg ber han folk om å være påpasselige med å se på nettadressen.

- De eneste nettsidene vi driver er posten.no, bring.no og bring.com, sier han.

BILSVINDLEREN: Han sitter på en kafe med en pc, en mobil og er klar for å svindle til seg nesten en halv million slik at han kan lure en bilforhandler til å gi ham en luksusbil. Video: Insider / MAX Les mer her: http://www.dagbladet.no/nyheter/pa-15-minutter-svindler-han-til-seg-en-bil-verdt-450-000-kroner/66584647 Vis mer

- Utnytter julestress

Harberg reagerer på at tekstmeldingen kom fra samme telefonnummer som Posten tidligere har brukt for å kontakte ham.

- Dessverre så ser vi at det er en mulighet for folk som ønsker å utnytte seg av det i dagens telenett. De klarer å få det til å se ut som at meldingen kommer fra Posten, sier Eckhoff og legger til:

- Det er veldig typisk at de utnytter en høytid som jula, der det er et voldsomt trykk og hvor nær sagt alle i landet får en pakke. Jeg slutter ikke å bli overrasket over hvor kyniske disse kjeltringene er. De utnytter en merkevare som er sterk og kjent. Det gjelder ikke bare oss, men også banker og forsikringsselskaper, sier han.

- Er det aktuelt for Posten å anmelde dette til politiet?

- Vi har gjort noen forsøk på å spore opp disse folkene tidligere. De gjemmer seg bak flere utenlandske servere, som det i praksis er umulig å spore opp. Dersom noen først har blitt lurt, så er det en sak mellom den som har blitt svindlet og politiet. Vi opplever det som vår jobb å advare folk mot denne typen svindler.

- Er det heller ikke aktuelt å anmelde misbruket av Postens merkevare?

- Da hadde vi ikke hatt noe annet å gjøre, sier Eckhoff.

TATT PÅ FERSKEN: Hackeren sier hun er fra Microsoft Support, og forklarer detaljert hvordan radioverten på Radio Prime Halden skal gå fram for å gi henne tilgang til datamaskina hans. Klipp: Radio Prime Halden Vis mer