Neste ut?:  Posten vil «kunne egne seg for delprivatisering når rammebetingelsene er de rette», ifølge Høyre og Fremsrittspartiet. Foto: Grete Bro.
Neste ut?: Posten vil «kunne egne seg for delprivatisering når rammebetingelsene er de rette», ifølge Høyre og Fremsrittspartiet. Foto: Grete Bro.Vis mer

Posten kan bli nestemann til å selges

Det vil komme flere privatiseringsforslag fra Solberg-regjeringen, fastslår Høyres Gunnar Gundersen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet har ikke latt seg avskrekke av motstanden de fikk i behandlingen av Stortingets eierskapsmelding, skriver Finansavisen.

- Jeg mener mangfoldig eierskap er en vinnersak, sier Gunnar Gundersen, næringspolitisk talsmann i Høyre, til avisen.

I går ble eierskapsmeldingen behandlet av Stortinget uten at de store overraskelsene kom frem i debatten. Finansavisen har tidligere skrevet at den politiske behandlingen har gitt næringsminister Monica Mæland 88 prosent gjennomslag hvis man måler selskapenes verdi.

Sammenlignes med Telenor I næringskomiteens behandling av eierskapsmeldingen berømmer Høyre og Fremskrittspartiet spesielt Posten Norge.

«Selskapet er på vei til å bli en internasjonal aktør og vil kunne egne seg for delprivatisering når rammebetingelsene er de rette. Selskapets utvikling er ikke ulikt den som Telenor, tidligere Televerket, har gjennomgått», skriver regjeringspartiene ifølge Finansavisen.

Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg i tillegg til en litt vag formulering om at det er «naturlig om det som en del av denne prosessen vurderes om Posten Norge AS er egnet for en privatisering».

KrF og Venstre peker også på at private eiere vil kunne tilføre selskapet ny kompetanse og en ny dimensjon som kan styrke selskapets strategiske utvikling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Punktum ikke satt Posten har det siste tiåret støvsugd Skandinavia for små og mellomstore transportbedrifter. I 2011 kjøpte Posten for eksempel Toms Transport & Budservice, de svenske logistikkforetakene Ytrans og Intertranspedia samt svenske Coldspeds fryselagervirksomhet, skriver Finansavisen.

Ifølge selskapets nettsider beløper oppkjøpene seg til minst fem milliarder kroner. Posten hadde driftsinntekter på 23,6 milliarder kroner i 2013, mot 15,6 milliarder kroner i 2003, og selskapet har gått med mellom 100 millioner og 1,2 milliarder kroner i resultat før skatt i perioden.

Selv om regjeringspartiene gikk på foreløpige nederlag i debatten og Flytoget og Kongsberg Gruppen, er ikke siste ord sagt, fastslår Gundersen.

- Er punktum nå satt for regjeringens privatiseringsforsøk?

- Nei, Flytoget kommer opp allerede om kort tid, og det samme gjelder Statskog og Kongsberg Gruppen. I alle disse tre sakene vil vi avventer vi utredninger før vi går videre, sier han til Finansavisen.

Flere nyheter Staten tjener mest på høyt Statoil-utbytte
Oljefondet ut av 49 selskaper i fjor Grønt lys for nedsalg i flere statlige selskaper