STOR OMSTRUKTURERING:  Posten vil innføre et todagerssystem for post, og vil derfor omstrukturere og sentralisere brevsorteringen. Fra ti til tre terminaler. Østlandsterminalen skal ta seg av mye sorteringen, hvis Posten får sine anbefalinger godkjent av Stortinget. Foto: Svein Nordrum / NTB scanpix
STOR OMSTRUKTURERING: Posten vil innføre et todagerssystem for post, og vil derfor omstrukturere og sentralisere brevsorteringen. Fra ti til tre terminaler. Østlandsterminalen skal ta seg av mye sorteringen, hvis Posten får sine anbefalinger godkjent av Stortinget. Foto: Svein Nordrum / NTB scanpixVis mer

Posten vil gjøre store endringer i hele landet, anslår at 560 ansatte mister jobben

Vil slutte med A-post og nedskalere på sju norske postterminaler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nordmenn sender mindre post, og den dramatiske nedgangen gjør at Posten nå ber Stortinget om å få gjennomføre omstruktureringer over hele landet. Endringene kan føre til at hele 400 årsverk forsvinner og 560 ansatte mister jobben.

Det viser en protokoll fra et drøftingsmøte i mars, som Dagbladet har fått tilgang til.

Vil ha todagerspost Posten vil slå sammen A-post og B-post, og heller ha to dager på seg på å levere alle brev. De har nå sendt en virksomhetsplan til samferdselsdepartementet, og håper at omstruktureringa blir godkjent i Stortinget før sommeren.

De ti terminalene som i dag sorterer brev, skal ifølge Postens anbefalinger sentraliseres til tre. Posten foreslår å kutte ut brevsorteringen på terminalene i Bergen, Stavanger, Trondheim, Stokke, Evenes, Hamar og Molde i 2017.

Det er i hovedsak der folk kan miste jobben. Totalt anslår de 560 ansatte, fordelt på 400 årsverk. I tillegg kommer 33 årsverk i teknisk sektor.

- Sentraliseringen er helt nødvendig for å møte nedgangen i antall brev som sendes. Det er halvert siden 1999, og hvis vi lukker øynene og håper at det skal gå over, vil det møte oss veldig kraftig i framtida. Derfor ønsker vi å være i forkant, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge til Dagbladet.

Den første fasen Dette er bare den første fasen av omstruktureringa til todagerspost. Planen er ytterligere sentralisering i 2018 og 2019. Planen for omstrukturering må imidlertid godkjennes av Postens eier - staten. Uten Stortingets godkjenning, kan ikke Posten sentralisere.

Fagforeningen Postkom sier det er viktig for dem at omstruktureringa er planlagt i tre faser, for å få omstilt alle dem som blir berørt. De ser imidlertid nødvendigheten i at Posten nå omstrukturerer.

- Vi ser at volumfallet er så stort at vi ikke klarer å tilpasse oss innenfor de strukturene vi har i dag. Da vil vi på et eller annet punkt ende opp i minus, og det vil bli enda vanskeligere å drive omstruktureringsarbeid, sier forbundssekretær Thore Strøm til Dagbladet.

Han opplyser om at planen var å gjennomføre informasjonsmøter på de sju berørte terminalene denne uka. De tre som blir stående for å ta all brevtrafikken, er Østlandsterminalen, Bodø og Tromsø.

MÅ GODKJENNES:  Styret i Posten har sendt anbefalingene sine for hvordan de skal komme seg til todagerspost til Samferdselsdepartementet. De forventer at saken behandles i Stortinget før sommeren. Foto: Thorfinn Bekkelund / NN / Samfoto
MÅ GODKJENNES: Styret i Posten har sendt anbefalingene sine for hvordan de skal komme seg til todagerspost til Samferdselsdepartementet. De forventer at saken behandles i Stortinget før sommeren. Foto: Thorfinn Bekkelund / NN / Samfoto Vis mer

- Vi prøver å, så tidlig som mulig, informere om at det kommer til å skje endringer så folk kan tenke på omstillingsarbeid. Vi mener det er bedre at arbeidstakerne som har mulighet til å skaffe seg en annen jobb, vet hva som er i vente, enn at de plutselig får en overraskelse i fanget, sier Strøm.

Sju terminaler kan rammes Hvis de sju terminalene rammes, vil kuttene bli kraftige, går det fram av møteprotokollen. Brevsorteringen for Bergen, Evenes, Hamar, Molde, Stavanger, Stokke og Trondheim skal bort - men terminalene skal ikke legges helt ned.

- Behovet for over natten-levering av brev er kraftig redusert, fordi mange benytter seg av digitale tjenester for det som haster. Grunnen til at vi vil slå sammen A- og B-post er at det krever en ekstra bemanning og det krever også flytransport. At vi slår sammen gjør at vi kan bruke mer tog og vei, sier Eckhoff i Posten.

Hvor mange ansatte som faktisk mister jobben, er avhengig av hvor mye av jobben Posten kan utføre på disse sju mindre kontorene. Det er ikke avgjort. Og først må altså saken gjennom Stortinget.

- Omfanget er så stort, og antallet som berørt er så stort, at det ikke vil være arbeid til alle på slutten av denne omstillinga. Det ikke klart om det blir reelle oppsigelser eller om det vil løse seg, men jeg tror det skal mye til for å løse dette med naturlig avgang, sier Strøm i Postkom.