NY PROFIL: Konsernsjef i Posten Dag Mejdell, presenterte nye logoer for Posten og den nye merkevaren Bring på taket til Posthuset i Oslo fredag 5. september.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX .
NY PROFIL: Konsernsjef i Posten Dag Mejdell, presenterte nye logoer for Posten og den nye merkevaren Bring på taket til Posthuset i Oslo fredag 5. september. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX .Vis mer

Postens omprofilering i 2008 kostet 221 millioner

Svak lønnsomhet i det såkalte postsegmentet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Postens driftsresultatet før finansposter og skatt i 2008 ble på 684 millioner kroner, mot 815 millioner i 2007. Posten Norges omprofilering i fjor kostet 221 millioner kroner.

Resultatutviklingen viser svak lønnsomhet i det såkalte postsegmentet, mens distribusjon av varer og IKT - logistikk - utviklet seg positivt. Postsegmentet preges av færre sendte brev og banktransaksjoner. Logistikksegmentet er nå det største virksomhetsområdet i Posten-konsernet, og sto for 46 prosent av konsernets inntekter, heter det i en pressemelding fra Posten Norge.

Resultat før skatt for 2008 ble 105 millioner kroner, mot 955 millioner kroner for 2007. Driftsinntektene økte fra 26.810 millioner kroner i 2007 til 28.663 millioner i 2008.

I 2008 kjøpte Posten Norge Emdal Transport & Spedisjon AS, CombiTrans AB, Nor-Cargo UK, det finske ekspresselskapet Lähettiryhmä OY samt de resterende 50 prosent av aksjonene i pakkeselskapet Pan Nordic Logistics AB (PNL)

(NTB)