Postkunder betalte for mye

Posten skal gjennomgå alle faktureringer for levering av uadressert reklame de to siste årene. Grunnen er dokumenterte sprik mellom fakturering og levert reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har funnet et konkret avvik hvor en kunde har blitt fakturert for 3 prosent for mye, men det kan både være større og mindre avvik enn dette, sier informasjonsdirektør Elisabeth H. Gjølme i Posten til NTB.

Årsaken til faktureringsfeilen er avvik mellom systemene for distribusjon og fakturering av den uadresserte reklamen når det gjelder definisjonene av en husstand. Størst utslag i avviket er det i forbindelse med studentboliger, institusjoner og lignende.

- Det er et krevende arbeid vi setter i gang med for å få rettet opp feil vi kan ha begått. Men alle kunder som har betalt for mye, skal få pengene tilbakebetalt, sier Gjølme.

Posten omsetter årlig for rundt 700 millioner kroner i uadressert reklame. Viser det seg at overfaktureringen på rundt 3 prosent er representativ, må Posten altså tilbakebetale rundt 21 millioner kroner til sine kunder.

I løpet av første kvartal neste år kommer Posten med et nytt, felles datasystem som skal sikre korrekte og ensartede opplysninger om antall husstander. Fram til datasystemet er innført, blir rutinene endret for å sikre at fakturering skjer i samsvar med det antallet som faktisk er distribuert.

(NTB)