4660 Nereus:

«Potensielt farlig» asteroide kommer mot jorda

Det er likevel ingen grunn til panikk.

FULL FART: 4660 Nereus ble oppdaget for første gang i 1982, og har siden da blitt observert av Nasa. Foto: Nasa Vis mer
Publisert

Asteroiden 4660 Nereus nærmer seg neste uka jordas bane, melder Nasa.

Den eggeformede asteroiden har ifølge vitenskapsnettstedet Live Science en diameter på 330 meter - altså er den på størrelse med Eiffeltårnet.

Den holder en fart på hele 23 700 km/t.

Det er 11. desember, altså på fandens fødselsdag, at asteroiden svinger innom jordas kretsløp 3,9 millioner kilometer unna.

Dette er over ti ganger avstanden mellom jorda og månen, men bare et steinkast i kosmisk sammenheng.

Tett-på-jorda-objekt

På grunn av størrelsen og farten på den, kategoriserer Nasa asteroiden som en PHA, som står for «Potentially Hazardous Asteroid», altså «potensielt farlig asteroide».

Klassifiserer Nasa en asteroide som en PHA, betyr dette at asteroiden kan forårsake «betydelig skade» ved et sammenstøt med jorda.

Hvis en asteroide kommer nærmere enn 193 millioner kilometer på jorda, kategoriserer Nasa den som en NEO.

NEO står for «Near Earth Objekt», altså jordnært objekt.

14. februar 2060 kommer 4660 Nereus enda nærmere jordas bane.

Da passerer den ifølge Nasas beregninger jorda med «bare» 1,2 millioner kilometer.

EN UVANLIG KONKURRANSE: NASA søker hjelp fra «vanlige folk». Den som kommer med den beste løsningen, får 250 000 kroner. Video: NASA / Hero X Vis mer

Dulter borti asteroiden

Forrige uke lanserte Nasa prosjektet DART, som står for Double Asteroid Redirection Test.

Prislappen vil være rundt 330 millioner dollar, drøyt 2,8 milliarder kroner.

- Selv om vi ikke per nå kjenner til en asteroide som er på kollisjonskurs med jorda, vet vi at det finnes mange asteroider der ute som er i nærheten av jordkloden, sa Lindley Johnson, som leder Nasas avdeling for planetforsvar.

- Nøkkelen til planetforsvar er å finne dem i god tid før de truer med å ramme jorda. Vi ønsker ikke å havne i en situasjon der en asteroid har kurs mot jorda, og at vi da må teste denne muligheten, la han til.

Forstyrre kursen

Romfartøyet skal være om bord en Falcon 9-rakett fra SpaceX, og ble skutt opp 23. november fra California.

Går alt som planlagt, vil sammenstøtet med asteroiden, som befinner seg knapt 11 millioner kilometer unna jorda, finne sted en gang mellom 26. september og 1. oktober neste år.

Raketten skal ikke ødelegge asteroiden, men den vil dulte borti den og forstyrre kursen, ifølge Nancy Chabot, som har vært med på å bygge DART-fartøyet.

Formålet er å hjelpe forskerne med å finne ut hvor mye momentum som trengs for å avlede en asteroide, i tilfelle vi havner i et scenario der en er på vei mot jorda.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger