PR-krig om hvalfangst

I dag starter TV-reklame-krigen i Australia. En film er for hvalfangst - to er imot.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Snuttene skal påvirke australiernes syn på japansk og norsk hvalfangst. International Fund for Animal Welfare har stukket av med storparten av oppmerksomheten fordi de bruker maskingevær i sin reklamefilm.

Greenpeace bruker reklamefilmen de har laget, til å fokusere på et reservat for hval i Stillehavet, skriver NTB.

Norske hvalfangere får støtte i en amerikansk-produsert TV-reklame. New York-firmaet Tele-Press har laget en reklamefilm for Natural Resources Foundation som kjemper for å fremme hvalfangst internasjonalt.

- Budskapet i vår kampanje er svært enkelt. Vi sier at hval spiser massevis av fisk. Og hvis det blir et overskudd av hval, må bestanden holdes nede, sier Alan MacNow som representerer Natural Resources Foundation i Adelaide.

Filmen viser bilder av fisk i magen på en vågehval. Både japanske og norske myndigheter sier de ikke er involvert i denne kampanjen.

Hjemmesiden til hvalfangst-motstanderne