FORTVILET: En irsk prest reagerer etter at den britiske bakerikjeden Greggs erstattet Jesusbarnet med en pølserull. Nå vil han fjerne ordet jul, som han mener brukes til kommersialisering av den kristne høytiden. Foto: Taylor Herring / Greggs / PA
FORTVILET: En irsk prest reagerer etter at den britiske bakerikjeden Greggs erstattet Jesusbarnet med en pølserull. Nå vil han fjerne ordet jul, som han mener brukes til kommersialisering av den kristne høytiden. Foto: Taylor Herring / Greggs / PAVis mer

Prest fortviler: - Vi har mistet jula

- Julen har ikke noe med reinsdyr og julenissen å gjøre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den irske presten, Desmond O'Donnell mener alle kristne trossamfunn må slutte å bruke det engelske ordet for «jul» og akseptere at det ikke lenger har noen hellig betydning. Grunnen, mener han, er at ordet nå kun forbindes med «julenissen og reinsdyrene hans». Det skriver The Guardian.

- Akkurat som om vi har mistet påsken, har vi mistet julen. Det må vi bare akseptere, sier O'Donnell til Belfast Telegraph.

Presten forteller avisa at han, på tross av dette, unner ikke-troende feiringen.

- Jeg vil ikke ta noe vekk fra noen, men vil få troende til å forstå at julen ikke har noe med julenissen og reinsdyr å gjøre, sier han.

Han legger til at hans opplevelse av «ekte julefeiringer» føles ekte. Han sier feiringen også er essensiell for samfunnets menneskelige dynamikk, og at han derfor forstår både troende- og ikke-troendes behov for å feire.

- Kristne skal også få lov til å gå ut og spise, og nyte et glass vin, men kommersialisering er aldri bra. Heller ikke i denne sammenheng. Det eneste jeg vil er å redde julens virkelighet ved å gi opp «jul» og erstatte det med et nytt ord, sier han.

O'Donnell sier, ifølge The Guardian, at vi vil fortsette å hvitvaske kirken dersom katolikkene ikke får slutt på bruken av ordet og dens nye betydning.

Kommersialisering av jula

Prestens kommentar er en reaksjon på en diskusjon som bunner i at en høyrevridd gruppe begynte å frastå fra å handle på Greggs bakeri i Storbritannia. Boikotten skal ha begynt etter at selskapet erstattet Jesusbarnet med en pølserull i en reklame der de rekonstruerte scenen med de tre vise menn.

Bildet ble publisert for å promotere en adventskalender som skal ut på markedet på mandag. Bakeriet trekker ikke tilbake kalenderen, men har beklaget seg over hendelsen.

- Vi beklager på det sterkeste hvis vi har krenket noen. Det var aldri vår intensjon, skrev de i en uttalelse. Det skriver The Telegraph.

Daglig leder i Frihetsforeningen mener reklamen er «syk» og at bakeriet «aldri burde ha våget» å fornærme andre religioner.

- Vær vennlig og boikott Greggs for å protestere mot deres syke anti-kristne adventskalender. Så feige disse menneskene må være: De hadde aldri i verden fornærmet andre religioner. De burde donere hver eneste krone de tjener på den til Frelsesarmeen, skriver han på Twitter.

- Respektløst

Pastoren i St. Matthews kirke i Dinnington og St. Cuthberths kirke i Brunswick England, sier til Chronicle Live at Greggs reklame ikke bare er respektløs, men at den også går forbi kommersialisme.

BEKLAGER: Pølsemakeren unnskylder seg etter å ha produsert og publisert en kontroversiell reklame.
BEKLAGER: Pølsemakeren unnskylder seg etter å ha produsert og publisert en kontroversiell reklame. Vis mer

- Det er en fornærmelse mot den beste historien som noen gang er blitt fortalt, og jeg tror religiøse av alle bakgrunner kommer til å bli fornærmet over dette, sier han.

Daniel Webster, talsmann for den evangeliske allianse sa at å legge en pølserull i den settingen var å be om en skandale for å selge bakverk, men at reklamen også neglisjerer den virkelige skandalen ved julen.

- Hvert eneste år er det et selskap som lager en julekontrovers for kommersielt gode. Det virker imidlertid som om det skjer tidligere og tidligere for hvert år, sier han til avisa.