Princeton-forskere: Is-smeltingen i Antarktis kan løpe løpsk

Forskerne bak ny studie trekker skremmende konklusjoner.

TRUEDE ISMASSER: En ny studie viser at isen i Antarktis smelter i et aksellererende tempo. Forskere tror havnivået kan bli hevet med flere titalls fot. Bildet viser området rundt Jutulsessen i Antarktis. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Til forskjell fra tidligere studier som har undersøkt isens volum, har forskerne bak en ny Princeton-studie beregnet isens masse, altså hvor mye den veier.

Dette har vært mulig ved hjelp av data fra NASA/German Aerospace Centers satellitt-samarbeid GRACE, eller Gravity Recovery and Climate Experiment, fra årene 2003-2014.

Resultatene er skremmende.

- Aksellererer «At issmeltingen i Vest-Antarktis aksellererer, er en «big deal» fordi det fører til et økende bidrag til at havnivået stiger», sier Christopher Harig, som har ledet arbeidet med studien, i en pressemelding fra Princeton-universitetet.

«Problemet har virkelig potensiale til å løpe løpsk. Det har kommet så langt at hvis vi fortsetter å miste masse i de områdene, kan tapet av is skape en reaksjon som gjør det selvforsterkende slik at vi mister mer og mer is, slik at havnivået til slutt stiger med flere titall fot», sier Harig i pressemeldingen.

Forskerne har beregnet at Antarktis i årene 2003-14 har mistet 92 milliarder tonn is per år.

Denne issmeltingen skjer vesentlig i Vest-Antarktis, og motvirkes av en viss is-oppbygging i det østlige Antarktis. Det mest skremmende i studien er hvordan issmeltingen skyter fart.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger