KJOSBLAKK: Kongsjorden gjorde en tastefeil da han bestilte billetter med Norwegian. Nå må han betale dyrt for tabben. Foto: Per Flåthe / Dagbladet
KJOSBLAKK: Kongsjorden gjorde en tastefeil da han bestilte billetter med Norwegian. Nå må han betale dyrt for tabben. Foto: Per Flåthe / DagbladetVis mer

Pris flybilletter: 5500 Forandre billetter: 10 200

Bård Kongsjorden tastet feil da han bestilte flybilletter hos Norwegian. Det gjorde ham Kjos-blakk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GJERSTAD/OSLO (Dagbladet): Sammen med sine fire barn og samboer skulle Bård Kongsjorden reise fra Oslo til Bardufoss for å se broren spille en konsert. Familien hadde planlagt dette i flere måneder, og gledet seg til å se ham spille sammen med Kringkastingsorkestret på Setermoen.

Nå må de trolig avlyse hele turen.

Gjorde en feil - Så oppdaget jeg at jeg hadde gjort en feil. Jeg hadde tastet inn avreise fra Bardufoss og retur fra Oslo. Billettene var altså bestilt feil vei, og det er en tabbe som jeg tar på egen kappe, sier Bård Kongsjorden til Dagbladet.

Sjokket kom da han tok kontakt med Norwegian for å forsøke å rette opp i feilen.

Billigere å kjøpe nye billetter - Da fikk jeg beskjed om at det ville koste 10 200 kroner å gjøre om billettene, som i utgangspunktet kostet 5500 kroner. Å kjøpe helt nye tur-retur-billetter ville koste 10 000 kroner - altså mindre enn å skrive om de billettene jeg allerede hadde kjøpt. Det synes jeg er smått utrolig, og selv kundebehandleren sa at da ville hun ha kjøpt helt nye billetter, sier en hoderystende Kongsjorden til Dagbladet.

Dermed er de første billettene han bestilte uten noe verdi, og totalregningen for familien på seks kommer på nesten 16 000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fikk blankt avslag - Jeg har gjort en feil, og prøver å ordne opp i denne. Jeg snakket med to kundekonsulenter, og ingen av dem viste noen form for interesse i å løse problemet mitt. Jeg tilbød meg å kjøpe nye billetter mot at de gamle billettene ble refundert, men fikk blankt avslag. At de ikke er interessert i å bidra til en løsning, synes jeg blir for dumt, sier Kongsjorden.

Han sjekket at flyet hadde ledig kapasitet, noe han fikk bekreftet fra Norwegian. Uten vilje til å løse problemet fra selskapets side har nå Bård fått nok.

- Jeg har vært en trofast kunde av selskapet og reiser mye både i jobben og privat, men nå har jeg nok reist med Norwegian for siste gang. Jeg har gjort en tabbe, men dette må kunne rettes opp i når de har ledig kapasitet på flyet.

Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Astrid Mannion, skriver følgende i en e-post:

- Forstår frustrasjonen «Vi forstår at dette oppleves som frustrerende for kunden at han ikke har oppdaget at han har bestilt feil strekning før like før avreise. Hvis man booker feil dato, tid, strekning eller navn i den opprinnelige bestillingen, kan man få endret dette ved kontakte kundesenteret vårt innen 24 timer etter bestilling. Vi vil da booke ny billett til tilgjengelig pris og gi refusjon av den opprinnelige billetten. Dette gjelder altså innen 24 timer.»

- Hvorfor er det så dyrt å forandre billettene?

- Norwegian har et fast tillegg på endring av billett - dette gjelder per person, per vei. Beløpet er på 350 kroner, sier Mannion til  Dagbladet.

- Hvordan kan det koste mer å forandre billettene enn å kjøpe nye?

- Grunnen til at det i dette spesifikke tilfellet var billigere å kjøpe nye billetter, var fordi kunden hadde fått kjøpt billetter som var rimeligere enn selve tillegget på billettendringen. Når endringer gjøres gjennom en av våre kundebehandlere, får man også et bookingtillegg. Det er derfor rimeligere å gjøre disse endringene selv på nettsidene våre. Samtidig, når man endrer en billett, må man betale differansen på flybilletten. Så her har dessverre kunden vært ekstra uheldig, sier hun.

- Hvis ledig kapasitet på flyet, hvorfor ikke være litt mer smidig?
 
- Vi må følge de reglene som gjelder, og dette kan ikke bestemmes ut fra enkeltflyginger, sier hun.
 
- Er dette god kundebehandling eller god service?

- Vi forstår at dette oppleves som frustrerende for passasjeren, men her må både Norwegian og kunden forholde seg til regelverket. Det er alltid lurt å dobbeltsjekke billetter etter at man har bestilt dem, da man kan få endret innen 24 timer etter bestilling hvis man har booket feil dato, tid, strekning eller navn, sier kommunikasjonsrådgiver Mannion..

FØLGER REGLENE: Norwegian opplyser til Dagbladet at de må følge reglene.  Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
FØLGER REGLENE: Norwegian opplyser til Dagbladet at de må følge reglene. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer