ANNONSERTE: Gründeren Silje Vallestad fristet samfunnstopper med en tur til Saudi-Arabia, for å vise fram det som hevdes å skulle til bli «et moderne og åpent land». Faksimile: FutureTalks
ANNONSERTE: Gründeren Silje Vallestad fristet samfunnstopper med en tur til Saudi-Arabia, for å vise fram det som hevdes å skulle til bli «et moderne og åpent land». Faksimile: FutureTalksVis mer

Prisbelønt norsk gründer lokker samfunnstopper med «et annet Saudi-Arabia enn du leser om i pressen»

Silje Vallestad (40) presenterer Hagen-familien, Gunhild Stordalen, Samsung, SAS og DNB som sponsorer eller støttespillere. Hun frister samfunnstopper med en tur til Saudi-Arabia, for å vise fram det som hevdes å skulle til bli «et moderne og åpent land».

Det er den norske gründeren, investoren og foredragsholderen Silje Vallestad som annonserer reisen til Saudi-Arabia.

Det søkkrike, oljestinne kongedømmet ved Rødehavet har i flere år vært gjenstand for omfattende kritisk mediedekning - selv om det i samme periode bare er blitt en viktigere og viktigere forretningspartner for vestlige land som Norge.

Landet står bak omfattende brudd på folkeretten i bombingen av Jemen og skal ha bidratt til radikalisering av ytterliggående sunnimuslimske terrorgrupper i Syria. Landet fengsler opposisjonelle over en lav sko, og hele verden følger med skrekk utviklingen i saken om den trolig drepte og parterte kritiske journalisten Jamal Khashoggi i Tyrkia.

Samtidig hadde den nådeløse kronprins Mohammad bin Salman - i hvert fall fram til Khashoggi-saken sprakk - til en viss grad klart å selge inn en idé om et mer åpent og moderne Saudi-Arabia. Fanesaken var kvinners rett til å kjøre bil. Regimet hadde også store forventninger til en kommende investeringskonferanse, kalt «Ørkenens Davos» etter World Economic Forum i Sveits, fram til deltakerne begynte å trekke seg på grunn av Khashoggi-saken.

I reklamen annonserer Future Talks med at deltagerne på turen vil få muligheten til å møte et land «som vil føles veldig annerledes enn det du leser i avisene».

INVITERT: Camilla Hagen Sørli. Foto: Privat
INVITERT: Camilla Hagen Sørli. Foto: Privat Vis mer

Hagen-datter trakk seg

Camilla Hagen Sørli sier til Dagbladet Vallestad i januar 2018 etablerte aksjeselskapet Futuretalks AS, der hun ble invitert inn på eiersiden.

- Formålet fra min side var å aktivt tilrettelegge for to planlagte konferanser, et i Oslo og et på Svalbard. I vår ble jeg kjent med at administrasjonen hadde begynt å se nærmere på en mulig reise til Saudi-Arabia. I forbindelse med Svalbard-konferansen den 28. august fikk jeg av daglig leder Vallestad ny informasjon om de tanker hun hadde rundt dette. Jeg ga da umiddelbart uttrykk for muntlig, og senere skriftlig den 3. september, at jeg ikke fant det naturlig å knytte mitt engasjement til dette, sier Hagen Sørli.

- Jeg ga beskjed om at jeg ønsket å avvikle mitt styrelederansvar og eierskap i Futuretalks AS. Dette er en prosess som fortsatt pågår av hensyn til ryddighet og profesjonalitet, sier Camilla Hagen Sørli.

Ingen sponsorforpliktelser

Canica-direktør Nils Selte føyer til i en e-post at Canicas sponsorat bare var knyttet til de to avholdte konferansene i Oslo og på Svalbard.

- Canica har siden august ikke hatt noen sponsorforpliktelser overfor Futuretalks AS, skriver Selte.

PR- og kommunikasjonssjef i Samsung, Anna Andersson, skriver i en epost til Dagbladet at hun etter å ha gjort noe research har funnet ut at Samsung i august i år lånte bort noen produktprøver til et seminar, organisert av Future Talks i Oslo.

- Vi har ingen andre planer med organisasjonen, skriver Andersson.

Bilde av «støttespillere»

På nettsidene til Future Talk står Gunhild Stordalen oppført som en av viksomhetens «støttespillere». På sida ligger et bilde av Stordalen, og over bildet står teksten:

OPPFØRT SOM STØTTESPILLER: Gunhild Stordalen.
Foto: Tore Meek / NTB scanpix
OPPFØRT SOM STØTTESPILLER: Gunhild Stordalen. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Vis mer

«Future Talk er støttet av en voksende gruppe utrolige og lidenskapelige personer».

Simen Sletsjøe, som er kommunikasjonssjef i EAT, sier at de ikke var klar over at Gunhild Stordalen var oppført som en «støttespiller» på Future Talks nettsider.

Utover dette har han ingen kommentar.

- Fjern logo

Pressesjef hos SAS, Knut Morten Johansen forteller at Silje Vallestad er en influencer som har holdt et gründer-foredrag i sammenheng med et SAS arrangement for en god stund siden.

- Dette foredraget fikk hun betalt for. Hun reiste som nevnt til Svalbard en gang, med et reisefølge på 100 personer fra Los Angeles. SAS stilte to innsjekkskranker til rådighet av praktiske årsaker på OSL for håndtering av den store gruppen, sier Johansen, som understreker videre:

- SAS har ikke noe samarbeid på med Silje Vallestad, og det er helt klart at vi heller ikke er noen kommersiell partner med henne. Vi ber henne derfor ta bort SAS’ logo i det som evt fremgår som oversikt over hennes partnere.

Informasjonsdirektør i DNB Even Westerveld skriver i en e-post til Dagbladet at han har bedt Future Talks klargjøre DNBs rolle bedre på sine nettsider. Han skriver:

- DNB verken har vært eller er sponsor for organisasjonen Futuretalks. Vi er opptatt av digitalisering, teknologi og bærekraft og deltar på en rekke arenaer der dette er tema, fra World Economic Forum og UN Global Compact, til lokale gründerarrangementer over hele Norge. DNB var også en av sponsorene av et seminar i Oslo om disse temaene, i regi av Future Talks. Vi har ikke sponset andre aktiviteter i regi av organisasjonen. Vi har i dag bedt om at dette kommer tydeligere frem på nettsidene til organisasjonen.

GRÜNDER: Silje Vallestad skal vurdere om Saudi-turen vil bli arrangert seinere. Foto: Morten Holm / Scanpix
GRÜNDER: Silje Vallestad skal vurdere om Saudi-turen vil bli arrangert seinere. Foto: Morten Holm / Scanpix Vis mer

Blir ikke akkurat nå

Vallestad har blant annet blitt kåret til Årets kvinnelige gründer, og et av Norges 10 fremste unge ledertalenter. Hun har en rekke suksessfulle prosjekter bak seg. Da Dagbladet tok kontakt skrev hun først på sms at det ikke var planlagt noen reise til Saudi-Arabia.

- Det har aldri vært satt konkrete datoer for den. Og det skjer definitivt ikke nå slik situasjonen er, skriver Vallestad på sms.

- Ble sponsorene og partnerne deres konsulert før turen til Saudi-Arabia ble planlagt?

- FutureTalks har ønsket å gjennomføre flere «learning journeys». Deriblant en til Saudi-Arabia med fokus på kvinnelige entreprenører. Sponsorene våre har sponset ekspedisjonen til Svalbard og konferansen i Oslo. Det har ikke noe med Saudi Arabia å gjøre. FutureTalks har heller ingen sponsorer fra Saudi Arabia. Det sier seg selv at man ikke gjør noe med Saudi-Arabia akkurat nå. «Learning Journeys» er fjernet fra hjemmesiden vår nå, og så må vi vurdere samtlige av disse igjen senere. Men man må også skille government og innbyggere. Det gjelder alle land. Jeg har personlig en brann for å hjelpe gründere - spesielt kvinnelige gründere. Det inkluderer kvinnelige gründere i Saudi-Arabia. Det har jeg vært engasjert i over en tid. Nå er det enda viktigere.

- Du skriver at deltagerne vil få utforske og lære om et land som vil føles veldig annerledes enn det du leser i avisene. Hva legger du i det?

- Jeg har vært i Saudi Arabia flere ganger, blant annet på en Learning Journey for Young Global Leaders i regi av World Economic Forum. Jeg kan gjerne fortelle deg om mine erfaringer med Saudi Arabia og mine relasjoner der, men det kan ikke tas på SMS. Er tilbake i Norge om en drøy uke, fram til da går det i ett, skriver Vallestad, som er i California på jobbreise.