Prisbyks som svir

Bilprisene stiger fra årsskiftet. Importavgiften øker, og det rammer særlig de særnorske kombibilene, minibussene og tunge amerikanere. VW Golf blir 5000 kroner dyrere, kombibilene øker med 30 000 kroner. Amerikanske vaner blir 50 000 kroner dyrere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Importavgiften for biler justeres, og bilimportører og forhandlere finregner nå på prisøkningene. Tallene holdes tett til brystet, for ingen vil være først ute med prisøkningen. Avgiftsøkningene alene vil ifølge bladet Bilnytt gi prisøkningene du kan lese nedenfor.

På toppen av disse må du regne med ytterligere prisjusteringer fra importør. VW Golf vil eksempelvis gå opp 5000 kroner - tre tusen mer enn selve avgiftsøkningen.

Avgiftshoppene:


Liten bil
(Toyota Yaris, VW Polo, Opel Corsa etc.): Opp kr 1300.
Golf-klassen
(VW Golf, Toyota Corolla, Opel Astra etc.): Opp kr 2000.
Familieklassen
(Ford Mondeo, Opel Vectra, VW Passat etc.): Opp kr 2500.
Store biler
(Audi A6, Volvo S80, Opel Omega etc.): Opp kr 4500.
Luksusbiler
(Mercedes E, BMW 5-serien etc.): Opp kr 8000.
Terrengbiler
(Jeep Cherokee etc.): Opp kr 14 000.
Kombibiler
(Chrysler Voyager, VW Caravelle, Toyota HiAce etc.): Opp kr 30 000.
Amerikanske van-modeller
(Chevrolet pickup): Opp kr 50 000.
Minibusser
(VW Caravelle, Toyota HiAce etc.): Opp kr 17 000.

Prisøkningen rammer særlig hardt kombibilene som i dag betaler 35 prosent av personbilavgiften. Denne øker neste år til 45 prosent. Minibussen betaler i dag 20 prosent av personbilavgiften - men økes neste år til 30 prosent. Kombinerte biler mellom 3,5 og 5 tonn betaler i dag 20 prosent i avgift. Denne særfordelen forsvinner, og derfor blir det særlig kraftig prisøkning for tunge amerikanske biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dyrere og dyrere

Toyota har annonsert sine priser for 2000. Informasjonssjef Per Arne Skramstad i Toyota Norge bekrefter en prisøkning på 2000 kroner for Årets bil Toyota Yaris. Avensis blir 3200 kroner dyrere, mens Camry øker med 5800 kroner. Det blir ingen endring for Corolla da det tidlig i 2000 kommer en ny modell. En Hiclass kombi øker med hele 32 000, mens den samme bilen som minibuss øker med 35 000 kroner.

Japanske importører sliter med dyr yen, og direktør Frank Dunvold i Suzuki Norge sier prisene for en Suzuki Vitara og Jimny vil øke med 5000 kroner, mens Norges mest solgte bil med firehjulstrekk - Baleno - trolig blir 3000 kroner dyrere.

Audi og Volkswagen blir vesentlig dyrere. Direktør Erik Andresen i importselskapet forteller at de både legger på økt avgift og inflasjonsjusterer flere priser med én prosent.

VW Polo blir fra årsskiftet 2250 kroner dyrere - Golf går opp med ca. 5000 kroner. Passat øker med 6000 og Audi A6 blir rundt 9000 kroner dyrere.

Rammes hardt

Hardt rammet blir amerikanske biler. Direktør Torgeir Rindal i Opel Norge (GM, amerikanske biler) sier at de fleste store vanene straffes særlig hardt av de nye avgiftsreglene.

Surburban kombi-vaner blir 50 000 kroner dyrere, og det betyr at det neppe blir import av modellen. 50 000 i pluss blir det også på store pickuper.