Prisen på nyheter

Vi er bedre informert om Dorthe Skappels fall på isen enn om Norges krig i Afghanistan. Velkommen til en vidunderlig ny verden, skriver John O. Egeland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Klagen over medienes elendighet har pågått i mer enn 200 år. Det er en protest med et enormt spenn – fra det enkelt folkelige til den mest opphøyde elitisme. Kritikken har ofte nær tilknytning til avsenderens posisjon, interesser og verdier, noe som gjør det lettere for mediefolket å avvise den. Vi er som kjent en flokk hvite riddere som på en maktkritisk måte – og med blanke våpen – forsvarer den lille mann. Forøvrig er pressefolk hevet over samfunnets motsetninger og konflikter. Det er derfor vi – gjerne seint på natta – avviser mediekritikken med en bemerkning av denne typen: «Det der hørte jeg første gang for tusen flasker rødvin og hundretusen sigaretter siden».

DET BLIR OFTE påstått at pressefolks forhold til kritikk er som isen i mai: Glatt, råtten og lett å trenge gjennom. Egentlig er det høyst urettferdig. Knapt noen annen yrkesgruppe er mer selvkritisk, noen ganger inntil det selvpiskende. Å kritisere sine egne er en journalistisk dyd opphøyd til etikk i Vær Varsom-plakaten. Kanskje er problemet et annet: At kritikken for ofte handler om enkelthendelser og -overgrep og for sjelden om dypere endringer i medienes økonomi og innhenting av informasjon. Tida er nå kommet for å rette lyskasterne i en slik retning. Stikkord er informasjonshindre, informasjonspåvirkning, informasjonsubsidier og den fallende prisen på nyheter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer