- Prisen skal ned

Finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen frykter at oljeselskapene vil forsøke å stikke av med gevinsten når bensinavgiften settes ned mandag. Gjør de det, skal de få med Schjøtt'n å gjøre!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå må du holde øye med bensinstasjonen din. Fra 1. januar settes bensinavgiften og CO2-avgiften ned med til sammen 50 øre pluss moms. Dersom literprisen likevel ikke går ned med minst 60 øre, er det trolig fordi noen prøver å sko seg på din bekostning. Finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen vet det kan skje, og kommer derfor i dag med følgende krystallklare advarsel til landets oljeselskaper og bensinstasjoner: - Vi gjennomfører ikke en prisreduksjon for at oljeselskapene skal få større overskudd, men for at folk skal få lavere utgifter.

- Irritert

Grunnen til finansministerens engstelse er blant annet signaler før jul fra flere oljeselskaper om at avgiftskuttet ikke nødvendigvis vil føre til billigere bensin - til det er det for mange faktorer som spiller inn. Det fikk en ellers sindig finansminister til å tenne på et betydelig antall plugger: - Jeg blei irritert, sier han til Dagbladet.

Truer med tilsyn

Og derfor har han bestemt seg for å følge nøye med på bensinprisen i tida som kommer. - Når enkelte av oljeselskapene sier at det ikke blir store reduksjoner, er vi nødt til å se nærmere på hva de foretar seg. Dette må også forbrukermyndighetene nå ha søkelys på. Schjøtt-Pedersens mål er at avgiftskuttene ved nyttår og til sommeren uavkortet skal komme kundene til gode. - Nå har vi levert ved å redusere prisen i avgifter og moms med reelt sett 1 krone og 20 øre per liter i løpet av 2001. Da er det en selvfølge at prisnedgangen for kundene blir like stor.

- Vil prøve seg

Informasjonssjef Egil Otter i NAF hilser finansministerens initiativ velkommen. - Bensinstasjonenes avanse er normalt bare 36 øre literen. De vil nok forsøke å bøte litt på det, hvis de får sjansen, sier Otter som også frykter oljeseselskapene. - De har bukta og begge endene, helt fra hullene i Nordsjøen og fram til pumpa. At de i tillegg opererer med en prissetting som er nærmest umulig å forstå, gjør situasjonen vanskelig å kontrollere. Informasjonssjefen ber bilistene følge nøye med slik at priskonkurransen blir skarpest mulig.