Dyrere klær:  Klesprisene var blant bidragsyterne for KPI-veksten i september. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
Dyrere klær: Klesprisene var blant bidragsyterne for KPI-veksten i september. Foto: Torbjørn Grønning / DagbladetVis mer

Prisene steg i september

Høyere priser på klær, møbler og elektrisitet bidro mest til oppgangen i konsumprisindeksen fra august til september.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,5 prosent fra august til september, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå.

Høyere priser på klær, møbler og elektrisitet bidro mest til oppgangen. Tolvmånedersendringen i KPI var 2,1 prosent i september 2014, uendret fra august. Det var i lavere enn estimatet på 2,3 prosent innhentet av TDN Finans.

Kjerneinflasjonen, konsumprisindeksen korrigert for avgiftsendringer og energivarer (KPIJAE), viste en oppgang på 2,4 prosent siste tolv måneder, opp 0,2 prosentpoeng fra august. Her var forventingen 2,6 prosent.

Prisene på matvarer falt 0,9 prosent fra august til september, og var den viktigste faktoren som dempet oppgangen i KPI. Det var prisnedgang for alle undergruppene bortsett fra frukt.

Etter fem måneder på rad med prisnedgang steg klesprisene med 6,7 prosent fra august til september. Prisoppgangen er vanlig for perioden, og kan settes i sammenheng med avsluttet sesongsalg på sommervarer.

Prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler gikk opp 7,3 prosent, og også her er mye av årsaken til oppgangen salgskampanjer som ga et prisfall forrige måned.

Fra august til september økte prisene på elektrisitet inkludert nettleie 4,0 prosent, hovedsakelig på grunn av økte kraftpriser.

Siste tolv måneder Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer økte 2,4 prosent fra september 2013 til september 2014. Alle undergrupper viste prisoppgang, bortsett fra oljer og fett, skriver SSB

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beregnet husleie for selveiere steg 2,5 prosent og prisene på transporttjenester gikk opp 5,3 prosent siste tolv måneder.

Prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler hadde en oppgang på 6,9 prosent i samme periode. Økte priser på blant annet finansielle tjenester utenom forsikring, restauranttjenester, alkoholholdige drikkevarer og tobakk, samt aviser og tidsskrifter bidro ifølge SSB også til å trekke tolvmånedersendringen i KPI opp.

Oppgangen i KPI de siste tolv måneder ble hovedsakelig dempet av lavere priser på klær, elektrisk kraft og vaskemidler og andre husholdningsvarer.

Prisene på elektrisitet inkludert nettleie er til tross for tre måneder på rad med oppgang, 2,0 prosent lavere i september i år enn de var i september i fjor.

Flere nyheter Er Tyskland for arrogant til å gjøre noe?
32 av statens sjefer tjener mer enn Erna
Uttaket fra Oljefondet har økt med 24 mrd. på ett år