Prisfest på el-artikler

Skattepenger, kjøpekåte nordmenn og lokkende tilbud på el-artikler: Tre gode høsttegn. Pengene sitter løst og butikkene vil kapre deg som kunde. Pangtilbudene florerer, postkassa fylles til randen av reklame. På helsides annonser i avisene kan du studere priser til øyet blir stort og vått. Prisene er lave, og de fortsetter å falle. Bunnen er ennå ikke nådd, hevder folk i bransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du kan få bærbar CD-spiller til 695 kroner, video til 1895 kroner og oppvaskmaskin til 2499 kroner. For bare et par år siden var det utenkelig å få en trådløs telefon til under 2000 kroner. I dag selges den for under tusenlappen.

- Vinteren nærmer seg. Det er grått og trist. Nordmenns handlelyst øker. Mange får en gledelig overraskelse ved skatteoppgjøret, det vet vi, innrømmer Erling Thune, informasjonsdirektør i Elkjøp.

Impulskjøp

Salget av hvite- og brunevarer har økt med mellom fem og ti prosent de siste åra. Prisene går stikk motsatt vei.

- Vi har opplevd et ekstremt prisfall spesielt på brunevarer de siste åra. Minst 15 prosent på tre år. Er tilbudene gode, kjøper ofte folk på impuls, sier Thune.

Tryve Moe, markedssjef i Expert, beskriver Texas-liknende tilstander i brunevaremarkedet.

- Vi opererer med små marginer. Kjøper stort og selger billig. Konkurransen er tøff, og prisene skvises. Men bunnen er ennå ikke nådd. Det vil bli enda billigere, sier Moe.

Tross prisfallet mener bransjefolk at kvaliteten på produktene er bedre enn før.

Lokkemat

Både Elkjøp, Expert og andre kjeder kan selge billig fordi de kjøper inn store volum til gunstig pris. Innkjøpene skjer ofte sentralt. Det øker forhandlingsstyrken og reduserer prisene.

AAMO Stormarked driver i mindre skala, men også der er det store innkjøp som presser marginene i bånn. I tillegg vet alle markedssjefer at det gjelder å lokke folk innenfor dørene.

- Mange handler mer enn de hadde tenkt i utgangspunktet. Både av tilleggsutstyr og varer til fullpris, sier Moe.

Men både AAMO Stormarked, Expert og Elkjøp benekter at de fikser og trikser med førprisene for å lure deg til å tro at du handler billigere enn du i virkeligheten gjør.