Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Prishopp fra 90 til 120 kroner

Flytoget vil koste 120 kroner når Romeriksporten åpner 22. august. Men fortsatt blir hver billett subsidiert med 80 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Søndag 22. august kl 05.05 vil det første Flytoget til Gardermoen kjøre gjennom Romeriksporten. Da er skandalebanen ferdig, og det vil alle reisende merke på pengepungen.

I juni legger administrasjonen i Gardermobanen fram for styret forslag til nye takster etter at Romeriksporten åpner. Etter det Dagbladet erfarer vil forslaget lyde på 120 kroner - det vil si 30 kroner høyere enn i dag og hele 50 kroner mer enn da banen åpnet.

En prisøkning på 70 prosent på ett år må være noe i nærheten av norsk rekord. Adm. direktør Berit Kjøll i Gardermobanen er ikke bekymret for at passasjerene vil forsvinne til buss og privatbiler.

- Da vi økte fra 70 til 90 kroner ved årsskiftet fikk vi ingen nedgang i trafikken, sier Kjøll til Dagbladet. Vi frakter 38 prosent av de som skal til og fra flyplassen, og det må være i nærheten av verdensrekord, sier Kjøll som innrømmer at blir prisen 120 kroner betyr det ikke at Flytoget vil gå i balanse.

200 kroner

Da Stortinget sa ja til Flytoget var forutsetningen at toget skulle gå med overskudd. Banen skulle bli NSBs «seddelpresse». Men blir det ikke.

Beregninger Dagbladet har gjort viser at skulle banen gått i balanse, måtte prisen bli 200 kroner. Nå forhandler Gardermobanen med Jernbaneverket, NSB og Samferdselsdepartementet om en ordning som reduserer selskapets enorme gjeld. Resultatet kan bli at Jernbaneverket overtar selve banen - og at Flytoget bare skal stå for driften. Men fortsatt kan ingen skjule at Gardermobanen er et enormt underskuddsfirma som er blitt en suksess - bare ikke økonomisk.

Alt på skinner

Arbeidet med å gjøre Romeriksporten klar for tog går som planlagt. I denne uka blir kult og pukk kjørt inn igjen i det området der det var lekkasje. Tunnelen blir tettet, og i neste uke legges de første skinnene på lekkasjestedet. Deretter skal det bli omfattende tekniske installasjoner før en lang testperiode med togene.

I løpet av mai vil togene kjøre i over 200 km/t.