Priskrig i lufta

Nå starter luftkrigen om det norske innenriksmarkedet. Både SAS og Braathens SAFE forbereder seg på konkurransen om dine og mine kroner. I løpet av ei uke solgte Braathens SAFE nærmere 12 000 billigbilletter innenlands, og i går lanserte SAS sitt nye ferie- og fritidskonsept.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi forbereder oss på at Gardermoen åpner om vel et halvt år. Når flyplassen åpner, vil konkurransen ta av for fullt på både innenriks- og utenriksmarkedet, sier markedssjef Bjørn Lunde i SAS Norge til Dagbladet.

Han understreker at SAS ønsker å kvitte seg med imaget som forretningsfolks flyselskap. Nå kaster selskapet seg inn i kampen om å tilby vanlige folk billige feriereiser over hele verden. Hver eneste uke fram til år 2000 lover flyselskapet å komme med nye tilbud om billige flyreiser.

12 000 billetter

- Våre tilbud retter seg både mot dem som vil reise i Norge og dem som vil reise ut fra Norge. De første tilbudene blir lansert 31. januar, fortsetter han.

Rett etter årsskiftet gikk Braathens SAFE ut med en stor kampanje der selskapet annonserte tur/retur-billetter til 600 og 700 kroner.

- Vi hadde en enorm respons, og i løpet av uka som kampanjen varte, solgte vi nærmere 12000 tur/retur-billetter, sier pressetalskvinne Anne Grethe Ellingsen i Braathens SAFE til Dagbladet.

Hun vil ikke avsløre hvilke nye tilbud selskapet vil komme med i framtida - men de kommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heller ikke Bjørn Lunde vil avsløre hvilke planer SAS har med tilbud på innenriksmarkedet, men han sier at selskapet har flere prosjekter på gang.

Verken SAS eller Braathens SAFE frykter nykommeren Color Air. Foreløpig har nykommeren for få fly til å kunne ta opp konkurransen med de store.

Først når en stor aktør går inn på de tunge melkerutene som Oslo- Bergen, Oslo- Stavanger og Oslo- Trondheim, har dagens aktører noe å frykte.

Fritidsmarkedet

SAS lanserte i går selskapets storsatsing - SAS Pleasure - på fritidsmarkedet. Og det er kampen om dine og mine penger det står om.

- SAS Pleasure er vår måte å satse på den delen av markedet som vokser sterkest. Og her har vi så langt ikke vært flinke nok, sier Bjørn Lunde.

Han varsler at SAS nå kommer med gode tilbud til alle kategorier fritidsreisende - enten det dreier seg om pensjonister, ungdom, familier eller enslige. Og mye av satsingen skjer på Internett.

- Internett blir stadig viktigere i den forbindelse. Der skal reisene kunne annonseres og bestilles på en enkel og effektiv måte, sier Lunde.
En nyhet fra SAS er tilbudet som kalles «Ukas firkløver» der reiser legges ut til sterkt reduserte priser.

- Salget vil pågå en uke av gangen, sier Lunde.