Priskrig i lufta

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Når flybillettene for en reise mellom Oslo og Bergen eller Trondheim koster om lag like mye som et fleksikort på Oslo Sporveier, begynner det å monne for selv den minst bemidlede passasjer. Etter at SAS-Braathens tok opp konkurransen med lavprisselskapet Norwegian for alvor denne måneden, har lavprisselskapet svart med å sette billettprisen til 198 kroner på de billigste billettene og lavere pris enn storebror også på de dyreste. Dermed kan passasjerene smile enda bredere. Er vi kommet til paradis?

Det er ikke lett å vurdere hva som er for billige billetter. Det går naturligvis ei grense for hva som er sunn konkurranse, og ingen er tjent med at det ene selskapet utkonkurrerer det andre. SAS er i en vanskelig økonomisk situasjon med overkapasitet, stor organisasjon og kanskje også en flypark som ikke er tilpasset den nye virkeligheten i lufta. På den annen side har selskapet nå gått drastisk til verks for å få kontroll over utgiftene for å svare på Norwegians og andre lavprisselskapers utfordring. Det er ingen grunn til å undervurdere konsernets evne til å ri stormen av og ta kampen med utfordrerne.

Slik har det liberaliserte flyreisemarkedet vært fordelaktig for forbrukerne, særlig for dem som kan sjonglere litt med avreisetidspunkter. Denne fordelen har nok sin pris: Flyselskapene vil tilby dårligere service, og som passasjer må man gjøre mye mer selv enn tidligere. Laveste pris forutsetter som regel også at passasjerene bestiller over Internett, der slett ikke alle har like store ferdigheter. Men det viser seg at de fleste passasjerene er tilfredse med å sitte litt trangere, reise uten å tilbys servering og plukke opp koffertene selv ved overgang til ei ny rute. Konkurransen har redusert sammenlikningsgrunnlaget bare til pris.

Og da er det en oppgave for Konkurransetilsynet å påse at konkurransen er sunn i den forstand at flyselskapene konkurrerer om den mest mulig rasjonelle driften innenfor de sikkerhetskravene internasjonal luftfart krever. SAS-Braathens må ikke få anledning til å utnytte sin størrelse og økonomiske styrke til å konkurrere Norwegian ut av trafikk. Da vil fordelene for passasjerene raskt forsvinne.