Priskrig på nett

Konkurransen mellom internettleverandørene tilspisser seg, og over en halv million nordmenn kan glede seg over store prisreduksjoner. I går ble gratis tilgang til Internett lansert i Norge for første gang. De store aktørene, med Tele2 i spissen, varsler priskrig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sense Communications AS er helt ny på det norske internettmarkedet. For å kapre kunder tilbyr de nå landets billigste bruk av Internett. Norges største internettleverandør, Telenor Nextel, lanserte for tre uker siden et liknende tilbud, men har måttet tåle kritikk for økte tellerskrittpriser og villedende markedsføring.

- Vi er de første som gir kunden muligheten til å surfe på nettet til en riktig pris, sier administrerende direktør i Sense, Nadir Nalbant. Han sier at det er lite penger å hente på satsingen, men et viktig steg i forhold til en framtidig kundegruppe.

Etter det Dagbladet erfarer, vil Norges nest største internettleverandør, Tele2, allerede i morgen imøtekomme Senses lansering og tilby abonnementsfri nettilgang med samme, eller lavere, tellerskrittpris.

Presser prisene

Norske internettbrukere har lenge rast over unødvendige abonnementsutgifter. De store operatørene vil heretter måtte tjene sine penger på økt trafikk i telenettet og utbedring av eksisterende tjenester.

- Vi svarte, da Telenor lanserte sitt produkt for noen uker siden. Da var prisene våre konkurransedyktige i forhold til det de tilbød, sier markedsdirektør i Tele2, Haakon Klæboe. Siden konkurransesituasjonen nå har endret seg, mener Klæboe det er naturlig at Tele2 er med på å presse prisene ytterligere. Både Telenor og Telia følger konkurranseutviklingen nøye, men ingen av selskapene har for øyeblikket planlagt konkrete prisreduksjoner.

- Vi jobber med å sette ned prisene, mer kan jeg ikke si nå, sier Hanne Dirdal i Telia.

Kartlegging

Det er ventet sterk vekst i antallet aktører som vil prøve seg på det norske internettmarkedet. Forbrukerombudet har allerede iverksatt en større kartlegging av avtalevilkårene hos dagens operatører. Rådgiver Bente Øverli sier til Dagbladet at det er vanskelig for forbrukeren å orientere seg i markedet. Derfor er det ekstra viktig at alle opplysninger forbrukeren trenger for å velge riktig, kommer fram.